Despre proiect

În aprilie 2014, Centrul pentru Jurnalism Independent a lansat primul proiect de educație media, principalele activități fiind lecțiile de educație media pentru elevi din diverse instituții de învățământ din țară. Experiența acestuia a fost una încurajatoare, fapt ce ne-a determinat să continuăm și să diversificăm activitățile în această direcție, pornind de la convingerea că orice cetățean are nevoie de cultură și educație media.

Astfel, în perioada anilor 2014 – 2017, au fost organizate 76 de lecții de educație media, în cadrul cărora au fost instruite 2.137 de persoane – elevi, studenți și profesori.

Din 2015, CJI a lansat o amplă campanie pentru promovarea educației media în scoli, iar peste doi ani inițiativa CJI a început să dea rezultate – în 2017, în peste 20 de școli din 13 raioane ale țării este predat cursul opțional Educație pentru media. Faptul a fost posibil după ce CJI a instruit 52 de învățătoare în baza curriculumului opțional „Educație pentru media”, clasele III – lV, și a manualului cu aceeași denumire, elaborate de Centrul pentru Jurnalism Independent și aprobate de Ministerul Educației, prin ordinul nr. 671 din 01.08.2017.

Disciplina opțională Educație pentru media își propune să dezvolte abilitățile de analiză și gândire critică ale elevilor față de mesajele transmise de media, capacitatea de a discerne între o informație veridică și manipulare, de a lua decizii și de a acționa în cunoștință de cauză.

În 2016, CJI a lansat portalul Mediacritica, o resursă online inedită, destinată să combată fenomenele propagandei și manipulării în presă și să dezvolte spiritul critic al consumatorilor de media din Republica Moldova. Actualizat tematic cu diverse materiale, portalul a devenit o resursă de referință în combaterea manipulării prin intermediul mass-media și promovarea gândirii critice.

Alte activități organizate de CJI pe segmentul educației media sunt taberele de educație media „Filtrează informația”(2015, 2017), hackathonul de media „Puterea a cincea” (2016).

Educația media reprezintă un obiectiv strategic important al CJI și, în acest context, organizația va continua să implementeze și pe viitor diverse inițiative, menite să contribuie la formarea unor consumatori de media avizați și responsabili.