Învățătoarele care au predat cursul de educație pentru media în anul de studii 2017-2018 au fost invitate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), pe 7 iunie 2018, la o activitate de follow-up, pentru a-și împărtăși experiența. La activitate au participat și două dintre autoarele curriculei și manualului, Loretta Handrabura și Silvia Șpac. De asemenea, au venit să afle mai multe de la cei experimentați și învățătoarele care au beneficiat de instruiri și urmează să predea cursul în următorul an de studii. Participantele la folow-up au făcut o trecere în revistă a celor mai importante momente din primul an de predare a cursului „Educație pentru media”. Ele au povestit despre metodele didactice pe care le-au aplicat și cum au funcționat acestea, care a fost reacția copiilor și a părinților, cu ce dificultăți s-au confruntat și de ce resurse ar fi nevoie pentru a obține o mai mare eficiență a lecțiilor mediatice.
Majoritatea învățătoarelor au implicat copiii în activități interactive, au desfășurat activități de educație media și pentru părinți. O observație de ordin general, pe care au menționat-o, este utilizarea în exces a calculatorului și telefoanelor mobile de către copii. În opinia participantelor la activitate, copiii ar trebui ajutați să folosească rezonabil aceste instrumente.
Maria Duplava, învățătoare la gimnaziul Cigârleni din satul Cigârleni, raionul Ialoveni, a prezentat o serie de instrumente online de predare pe care le-a utilizat și la lecțiile de educație pentru media. Împreună cu elevii, au organizat câteva emisiuni pentru copii, pentru a înțelege mai bine cum funcționează o instituție media. Totodată, dna Duplava, impresionată de acest curs, a ales să fie evaluată în cadrul atestării didactice la disciplina Educație pentru media și a prezentat o lecție publică pentru colegii din raion în cadrul unui seminar la care au participat peste 30 de cadre didactice din Ialoveni.
Adriana Bujag, învățătoare la școala internațională „Heritage” din Chișinău, s-a referit la utilizarea unor instrumente interactive în procesul de predare a acestui curs. Fiecare elev a avut la dispoziție o tabletă pe parcursul orelor de educație pentru media, cu ajutorul căreia au reușit să facă mai multe exerciții practice. Elevii au scris știri, au realizat sondaje în cadrul școlii și au avut o întâlnire cu jurnalista Liliana Barbăroșie de la Radio Europa Liberă, care le-a povestit despre cum se scriu știrile echidistante. În opinia învățătoarei, important este ca cel care predă acest curs să fie bine informat și motivat, să dispună de o serie de resurse necesare pentru predarea cursului.
Ludmila Iftodi, de la Gimnaziul Lalova, raionul Rezina, a povestit despre dificultățile peste care a trecut la început, când cursul nu a fost acceptat de administrația instituției. După ce a convins părinții despre necesitatea educației media, a început să desfășoare activități fără a fi remunerată. Întrucât nu exista conexiune la internet în blocul de studii pentru clasele primare, a trebuit să se deplaseze într-o altă aripă a școlii pentru a face educație pentru media. De asemenea, a lucrat și cu părinții, pentru ca aceștia să fie mai atenți la informațiile pe care le consumă copiii, deoarece „la clasele primare părinții se implică mai mult în educația copiilor și petrec mult timp împreună”, este de părere învățătoarea.
Ludmila Malachi, învățătoare la gimnazaiul Viișoara, raionul Ștefan Vodă, a organizat împreună cu elevii talk show-uri, dezbateri și alte activități interactive, a implicat și elevii din clasele mai mari, iar colegii învățători s-au arătat foarte curioși față de cursul educație pentru media, pentru că este mai deosebit și cu activități specifice. Acum fiecare elev are poștă electronică pe care au învățăt să o folosească și se implică activ în organizarea lecțiilor de educație pentru media, iar dacă este necesar, părinții contribuie la asigurarea resurselor tehnice pentru lecțiile interactive.
Ina Grejdeanu, directoare pentru dezvoltare strategică la CJI, cea care a și moderat activitatea, încercând să afle cât mai multe despre cum a decurs implementarea cursului, a menționat, între altele: „Ascultam cu mare atenție învățătoarele care își împărtășeau experiența de predare a acestui curs – Educație pentru media – convingând-mă, încă o dată, că suntem pe drumul cel drept. Avem primele rezultate la finele unui an de studii, în care cursul opțional a fost implementat în peste 20 de școli din țară. La această experiență, despre care povesteau participantele, vom adăuga alte experiențe noi, deoarece entuziasmul lor ne motivează să mergem mai departe”. Educația pentru media este una din direcțiile strategice ale CJI, pe care ne propunem să o dezvoltăm și în continuare. „Acum patru ani organizam prima lecție de educație media la Ialoveni, iar astăzi avem deja un curs opțional, predat în baza unui manual elaborat de CJI. În anii următori intenționăm să extindem cursul opțional de educație media și la treapta de gimnaziu, și la cea de liceu. La fel, ne dorim ca, treptat, acest curs să ajungă în toate școlile din țară”, a adăugat Ina.
La final, învățătoarele au apreciat evenimentul, considerând că a fost o bună ocazie de a se inspira unele de la altele, de a prelua și a face schimb de bune practici, pe care le vor utiliza la predarea disciplinei Educație pentru media.
Activitatea a fost organizată în cadrul proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania.