Centrul pentru Jurnalism Independent a organizat cea de-a doua instruire în domeniul educației pentru media, pentru profesorii de la treapta gimnazială. Trainingul s-a desfășurat în perioada 17-19 august și a întrunit un nou grup de 16 profesori de la diferite instituții de învățământ preuniversitar din Republica Moldova, care urmează să predea cursul opțional Educație pentru Media în clasele a VII-a și a VIII-a în anul de studii 2018 – 2019.
Instruirea a fost susținută de Loretta Handrabura, dr. în filologie, conf. univ. la UPS „Ion Creangă”, și Natalia Grîu, consultantă superioară la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
Programul de instruire a fost realizat în baza curriculumului Educație pentru Media, aprobat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării în luna mai 2018, precum și a manualului pentru predarea acestui curs opțional. Loretta Handrabura și Natalia Grîu sunt autoarele curriculumului și manualului Educație pentru Media, treapta gimnazială, elaborate cu suportul DW Akademie.
În deschiderea evenimentului, vicedirectoarea CJI, Anastasia Nani, a făcut o trecere în revistă a realizărilor obținute de CJI din anul 2014 până în prezent în domeniul educației pentru media. Astfel, în această perioadă au fost organizate 76 de lecții media în școli și universități, două tabere de educație media „Filtrează informația”, fiind instruiți peste 2000 de elevi și studenți. De asemenea, CJI a organizat cursuri de instruire în domeniul media pentru învățătorii de la clasele primare.
„Odată cu dezvoltarea pieței media din Republica Moldova a apărut un număr mare de portaluri care au scopul de a manipula societatea. Tocmai de aceea este important să continuăm procesul de instruire și să aducem educația pentru media mai aproape de elevi, învățându-i cum să discearnă între adevăr și fals. Noi mizăm pe suportul dvs. și ne exprimăm speranța că acest curs va fi unul solicitat de elevi”, a menționat Anastasia Nani.
Formatoarea Loretta Handrabura a precizat faptul că „astăzi, copiii sunt mult mai avansați decât maturii la capitolul tehnologii, însă nu toți pot discerne între ce este bun și ce este „gunoi” informațional în spațiul media”.
„Există o serie de capcane, pe care elevii trebuie să le evite. Acesta și este scopul cursului opțional Educație pentru Media – să ofere elevilor instrumente prin care aceștia să-și poată dezvolta simțul critic și să evite, astfel, manipularea”, a spus formatoarea.
Timp de trei zile, profesorii au parcurs cele mai importante teme din domeniul educației pentru media, stipulate în curriculum și în manual. Astfel, au discutat despre identificarea știrilor false, rolul imaginii în media, stereotipuri, xenofobie, latura etică a jurnalistului, pericolul manipulării, siguranța online, formele de agresiune online, rolul noilor media, cultura comunicării în spațiul virtual.
Jurnalista de la postul de radio Europa Liberă, Liliana Barbăroșie, le-a vorbit profesorilor despre propaganda și manipularea din spațiul mediatic al Republicii Moldova. Ea a accentuat faptul că singura modalitate de a ne opune manipulării este dezvoltarea gândirii critice, încurajând profesorii să învețe elevii să pună totul la îndoială.
Participanții la instruire au menționat că vor depune toate eforturile pentru a preda cât mai captivant acest curs în școală, întrucât disciplina Educația pentru Media își propune să contribuie la formarea unor consumatori de presă conștienți.
Aliona Coropceanu, director adjunct pentru educație la Liceul Teoretic „Petru Zadnipru” din Chișinău, a menționat faptul că a reușit să asimileze un bagaj mare de cunoștințe într-un interval scurt de timp. „Suntem foarte interesați să predăm acest curs în liceul nostru, pentru a ajuta elevii să utilizeze corect noile tehnologii și să evite pericolele dezinformării, care-i pândesc la orice colț”, a spus Aliona Coropceanu.
Săptămâna trecută, un alt grup de 16 profesori de la treapta gimnazială a participat la prima instruire în domeniul educației pentru media. Anterior, au fost pregătiți pentru predarea cursului opțional Educație pentru Media în clasele a III-a și a IV-a 50 de învățători de la clasele primare. În anul de studii 2017 – 2018 cursul a fost predat în peste 30 de instituții de învățământ din Republica Moldova.
Instruirile sunt organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanţat de USAID Moldova şi implementat de Internews în Moldova. Instruirile au la bază suportul de curs Educație pentru Media, treapta gimnazială (clasele VII-VIII), elaborat în cadrul proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu susținerea DW Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania.