Profesoara Nadejda Iacob de la Liceul Teoretic „Ion Vatamanu” din Strășeni este una dintre zecile de cadre didactice din Republica Moldova care predă cursul „Educație pentru media”. La lecții, cu mult entuziasm și răbdare, ea le explică discipolilor ce este presa și îi atenționează despre necesitatea adoptării unui consum echilibrat și corect nu doar alimentar, ci și informațional. „Cu toții știm că excesul de sare, zahăr și grăsimi dăunează grav sănătății noastre – și atunci când mergem la cumpărături alegem conștient alimentele pe care le consumăm. Cum să alegem însă mass-media pe care le urmărim?”, așa începe profesoara Nadejda Iacob discuția despre efectele fast-food-ului informațional și despre felul „sănătos” de a alege sursele media credibile. Toate acestea se întâmplă săptămânal, în cadrul cursului opțional „Educație pentru media”.
– Doamnă Iacob, cum și de ce ați ales să predați acest curs?
– Educația pentru media m-a interesat cu mult înainte de a vedea conceptul acestui curs la noi în țară. Am aflat despre existența lui în România și m-am bucurat mult când, după o perioadă de timp, am descoperit că și în Republica Moldova se fac niște lucruri frumoase în acest domeniu. Am mers la ciclul de instruiri organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent, deoarece mi s-a părut o ofertă foarte interesantă. Când am candidat pentru instruirea la nivelul gimnazial, citisem manualul pentru clasele primare și aveam deja acest „microb” în sânge. Fără îndoială, în calitate de profesoară de Limba română, văd foarte bine cât de mult media – în special, audiovizualul – influențează copiii, până în punctul în care ei uită de lectură, de elementele clasice și optează pentru Internet și multimedia. De aceea, mi-am zis că trebuie să trec în cealaltă „tabără”, ca să înțeleg din punct de vedere critic fenomenele zilei și să-i ajut pe alocuri, ca să nu admitem ruptura totală dintre generații, de percepție, de înțelegere. Din păcate, fast-food-ul informațional este prezent masiv și sper că prin cursul în cauză vor fi evitate capcanele în care au căzut mulți oameni, nefiind instruiți în acest sens.
– Din observațiile Dvs., ce abilități le dezvoltă în mod special copiilor educația pentru media?
– Aș menționa înțelegerea mai clară a anumitor fenomene și capacitatea de a analiza mai profund. De exemplu, elevii mei au învățat niște grile de tipul „ce înseamnă o știre corectă?” și acum, când citesc o știre, ei pot deja să reacționeze în cunoștință de cauză, să spună dacă aceasta este veritabilă sau nu. Unii copii și înainte de curs dețineau o parte din aceste abilități, alții și le-au îmbunătățit, iar pentru o bună parte a fost o adevărată descoperire. A două abilitate dobândită grație acestui curs ține de punerea în practică a noțiunilor învățate – bunăoară, care sunt efectele negative ale mass-media și cum să eviți consecințele nefaste. Anterior, elevii tratau de o manieră superficială aceste probleme și mă bucur că acum sunt mai atenți și mai conștienți în raport cu media pe care le consumă. În plus, în școală se desfășoară, cu regularitate, campanii de siguranță online și acestea se combină foarte frumos una cu alta și le formează o viziune amplă.
– Educația pentru media conține o gamă largă de subiecte. Care sunt temele preferate ale elevilor Dvs.?
– Pentru clasele a 7-a și a 8-a sunt atractive toate temele ce se referă la internet și la utilizarea lui (trolling, cum să ai o parolă sigură etc.). De asemenea, le-a părut interesant să afle cum recunoști o știre adevărată de una falsă, cum să analizezi corect un film artistic, care sunt posturile TV private, ce înseamnă manipulare.
– Este primul an în care predați acest curs. Dar, chiar vorbind de o perioadă scurtă, ați recomanda altor colegi de breaslă să predea disciplina în cauză?
– De fapt, am și încurajat câteva colege să participe la instruirile Centrului pentru Jurnalism Independent, care urmează să aibă loc în primăvară. De asemenea, am desfășurat în școală un seminar, în cadrul căruia am discutat mai multe subiecte ce țin de educația pentru media. Le-am recomandat colegilor mei să urmărească materialele publicate pe Mediacritica.md, știu că unii au preluat de acolo mai multe video-uri și le utilizează la lecții. Au fost cu toții foarte entuziasmați și le-a plăcut ideea, pentru că într-adevăr este nevoie de un asemenea curs în școli.
– Un an este prea puțin ca să observăm evoluții radicale. Totuși, în opinia Dvs., care este impactul acestui curs pentru copiii de azi/adulții de mâine?
– Este un curs extrem de necesar, nu încape nicio îndoială și va fi interesant să urmărim evoluția lui, dar și a celor care îl frecventează. Partea bună ține de faptul că este un curs integrativ și foarte util atât pentru dezvoltarea gândirii critice, cât și pentru înțelegerea spațiului informațional în care ne aflăm – unul „garnisit” din plin cu internet, știri, media. Iar cel mai important lucru este că acest curs îi face pe elevi să-și pună niște întrebări elementare și să gândească altfel… Impactul se va vedea în timp, acum suntem la etapa de informare și de acumulare de informații. Dar sunt convinsă că efectul lui este unul de durată.
– Vă mulțumim pentru interviu și vă dorim mult succes!