Recunoaște că, inițial, a avut anumite temeri vizavi de predarea unui nou curs opțional. Așa că, înainte de începutul anului școlar, învățătoarea Silvia Cricovan de la Liceul „Alexandru Ioan Cuza” din or. Chișinău a prezentat, la o ședință cu părinții, manualul „Educație pentru media”. Ea le-a vorbit pe scurt despre curs și a enumerat avantajele acestuia. Părinții au dat undă verde și iată că, aproape de un an, elevii din clasele primare sunt familiarizați cu subiecte legate de media.
– Doamnă Cricovan, ce metode de predare aplicați ca să faceți cursul „Educaţie pentru media” mai atractiv?
– Mă focusez preponderent pe metode practice și interactive, care se regăsesc aproape la fiecare fișă. Astfel, elevii stăpânesc nu doar cunoștințe teoretice, ci și deprinderi practice de acțiune. Rolul de „reporter”, „prezentator TV”, „regizor” sunt activitățile lor preferate. Tehnica „mandala” scoate în evidență cunoștințele elevilor la anumite subiecte, iar „asaltul de idei” și „graficul T” (pro și contra) le permit să-și expună mai reușit propriile păreri.
– Ce subiecte, legate de media, ați observat că îi interesează mai mult pe elevi?
– Trăim în era digitală, așa că tehnologiile informaționale moderne îți lasă tot mai mult amprenta în viața școlarului. Din aceste considerente, subiectele preferate sunt multimedia și noile media. De exemplu, copiii au fost foarte entuziasmați de cartea digitală, au studiat-o, au vorbit despre avantajele și dezavantajele ei. Elevii noștri sunt foarte curioși să afle mai multe despre ipad-uri, e-bookuri și alte minuni.
– Și dacă sunt atât de pasionați de tehnologii, sunt oare copiii de astăzi pregătiți să facă față și avalanșei de știri și informații false din spațiul virtual/media? Este oare acest curs opțional un antidot pe termen lung împotriva manipulării media?
– Este prea devreme să facem concluzii mari, întrucât cursul „Educație pentru media” se studiază de doar un an. Totuși, un lucru este cert: copiii au deja o altă viziune despre știre, despre articolul din ziar; știu să facă diferența dintre adevăr și minciună. Gândesc deosebit, au o maturitate media, nu le este frică să-și expună propria părere, percep altfel informația, altfel înțeleg și văd știrea (evenimentul). Cu-adevărat, ei încep să filtrează informația! În plus, cursul a influențat și relațiile interpersonale dintre elevi – au devenit mai prietenoși, mai toleranți și responsabili. Programele TV, filmulețele la calculator, jocurile sunt alese în alt mod, inclusiv părinții au început să supraveghează acest proces. Este un fapt îmbucurător.
– Ce ați sugera pentru a îmbunătăți cursul opțional „Educație pentru media”?
– Ca să fie și mai atractiv, aș propune Activităţi Transdisciplinare pentru fiecare modul: excursii la televiziuni, la redacțiile publicațiilor scrise și online, întâlniri cu jurnaliști, schimb de experiență, concursuri de genul „Media în viața mea”. Sunt activități ce îi vor motiva pe elevi să fie și mai activi, și mai conectați la media.
– Vă mulțumim pentru timpul acordat și vă dorim mult succes!