Înainte ca să predea cursul opțional „Educație pentru media”, învățătoarea Natalia Leu, împreună cu elevii săi de la Liceul rus „Nicolai Gogol”, au creat ziarul școlar „Rucsac”. Chiar dacă nu este vorba de „o experiență media prea mare, totuși, ziarul a fost unul de succes, întrucât am reușit să respectăm toate regulile de elaborare și editare a unei publicații”, spune cu mult entuziasm învățătoarea. Aceasta experiență i-a captivat pe elevi, iar de atunci Natalia Leu a înțeles că vrea să afle și să cunoască mai multe lucruri despre media.
– Doamna Leu, sunteți printre puținele profesoare care predau cursul opțional „Educație pentru media” în limba rusă. A fost o alegere ori o întâmplare?
– Despre cursul de educație mediatică al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) am auzit, pentru prima dată, de la directoarea liceului nostru. Știind că sunt interesată de subiectele legate de media, ea m-a sfătuit să vizitez CJI și să discut direct cu responsabilii de proiect. Cu puțin timp înainte, împreună cu elevii mei, lansasem ziarul școlar „Rucsac”. Chiar dacă nu este vorba de o experiență media prea mare, ziarul s-a bucurat de succes. În plus, a fost o bună ocazie pentru a capta interesul elevilor și a-i face să gândească și să-și exprime liber opiniile. Iar eu am mers la instruirile organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent. În ciuda faptului că trainingul s-a desfășurat în română, am beneficiat de ajutorul unui traducător, iar pentru mine acest fapt a fost unul semnificativ, deoarece mi-a oferit o înțelegere completă și profundă la tot ce se întâmplă la acea instruire.
– După instruirile de la CJI, predați acest curs elevilor din clasele primare. Cum s-a schimbat percepția lor odată cu descoperirea lumii media?
– Deși cursul a fost introdus destul de recent, elevii deja pot găsi, cu ușurință, informații din diverse surse, nu au dificultăți în identificarea ideii principale și știu cum să structureze corect informațiile necesare. Totuși, cel mai mult îi atrag tehnologiile – le place să învețe despre securitatea pe Internet -, dar se bucură și atunci când avem invitați la ore sau când facem diverse „dedicații la radio”.
– Știm că apelați la metode interactive de predare. Ați putea să ne povestiți mai multe despre „dedicațiile la radio”, bunăoară? Ce presupune de fapt aceasta?
– Îmi place să folosesc metode interactive la lecțiile mele. De exemplu, recent, eu (profesoară) am fost moderatoarea unei emisiuni radio, iar elevii s-au aflat pe post de ascultători. Ei au imitat (cu telefonul mobil în mână) un apel telefonic la radio, pentru a face cuiva un cadou muzical. Iar eu am încercat să diversific cât mai mult posibil dialogul, așa cum ar fi făcut-o un moderator radio adevărat, pentru a-i învăța să fie pregătiți pentru orice replici/întrebări în emisie directă. Atunci când spuneam: „Și acum, avem un nou apel telefonic”, elevii transmiteau rapid telefonul unuia dintre colegii lor de clasă. Lecția a fost foarte productivă, dar și amuzantă. De asemenea, consider că una dintre cele mai eficiente metode de învățare este structurarea informațiilor sub formă de tabele și diagrame. Acest lucru îi învață pe copii să sistematizeze și să sintetizeze informațiile.
– De ce credeți că elevii au nevoie de acest curs?
– Cursul „Educație pentru media” îi ajută pe elevi să „navigheze” mai ușor în lumea informațională de astăzi (care este extrem de diversă și de încurcată, s-o recunoaștem) și să perceapă corect diferite informații. Astfel, ei învață cum să-și folosească într-un mod nou și util diferite gadget-urile, pe care până nu demult le foloseau doar pentru jocuri, dar și despre necesitatea siguranței pe Internet. De asemenea, datorită cursului, ei își dezvoltă competențele de comunicare, învață să-și formuleze gândurile, nu se tem să-și exprime propriile opinii. Nu în cele din urmă, învață să lucreze în perechi, în grupuri mici și să creeze proiecte.
– Ce recomandări ați avea pentru îmbunătățirea cursului?
– Trebuie să remarc faptul că acest curs este foarte bine gândit și, mai ales, este ergonomic, deoarece include un curriculum, un manual, un ghid metodic, un glosar de termeni, recomandări privind evaluarea și alte informații utile. Totuși, ca să răspund la întrebare, voi face un brainstorming cu mine însămi. Așadar, cum putem îmbunătăți cursul opțional „Educație pentru media”? Cred că prin:
- Organizarea unor proiecte sau concursuri la nivel republican, care le vor oferi elevilor ocazia să-și demonstreze cunoștințele și abilitățile obținute la curs și-i vor ajuta să-și sporească activitatea media.
- Familiarizarea cu producția de programe radio sau TV, cu procesul de editare a cărților, ziarelor și revistelor prin organizarea unor vizite de studii la redacții sau la tipografii.
- Crearea unei biblioteci, inclusiv una online, pentru acest curs (filme, desene animate, audio, cărți electronice).
- Crearea unei baze de date cu linkuri utile pentru profesori.
- Conexiune la Internet și instalarea unor software-uri pentru calculatoarele din sala de clasă (editare video, audio, foto, convertoare video, audio, imagini, e-cărți, arhive, documente, servicii).
- Asigurarea cu echipament tehnic (proiector, căști etc.).
- Organizarea unor instruiri pentru profesorii de limbă rusă, deoarece cursul a fost deja introdus în școlile cu predare în limba rusă, iar manualul pentru clasele a III-IV a fost tradus în limba rusă. Profesorii vorbitori de rusă au nevoie de suport informativ și de seminare, așa precum anterior la aceste formări profesionale au avut acces profesorii din școala națională.
– Vă mulțumim pentru interviu și vă dorim succes!