Un grup de 20 de profesori, care predau disciplina Educație pentru media la diferite instituții de învățământ, au participat, pe 18 iunie 2019, la o activitate follow-up, organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în cadrul proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”. Participanții la întâlnire au relatat despre instrumentele utilizate în procesul educativ-instructiv la orele de educație media, dar și despre impactul acestora la educarea tinerei generații. Dascălii au concluzionat că obiectul opțional Educație pentru media adresat elevilor din clasele a VII-a și a VIII-a contribuie la dezvoltarea spiritului critic al acestora, formând consumatori de presă conștienți și responsabili. La activitate au fost prezente autoarea curriculumului și manualului, Loretta Handrabura, și vicedirectoarea Internews în Moldova, Oxana Iuteș.
Svetlana Borș, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Mihai Stratulat” din satul Boșcana, Raionul Criuleni, a subliniat că, deși Educație pentru media este o disciplină nouă, aceasta a provocat un mare interes în rândurile elevilor și ale părinților, în special, din luna octombrie 2018, de când manualele au ajuns în școli.
„Părinții au fost interesați de acest obiect opțional după ce au văzut cartea. Astfel, am constatat că de educație media au nevoie și părinții. Prin urmare, am desfășurat o serie de ședințe cu părinții la care am discutat subiecte actuale de educație media. Administrația liceului a salutat această ideea și toate oportunitățile au fost folosite la maximum. Cel mai important lucru este că am reușit să-i facem pe părinți aliați”, susține profesoara Svetlana Borș. În opinia ei, Educație pentru media nu este doar o disciplină opțională, dar și un mod de a concepe viața mai interesant, de a învăța cum să selectezi din tumultul de informații esențialul și adevărul.
În opinia altei participante la follow-up, Lăcrămioara Caisîn, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic Măgdăcești, raionul Criuleni, Educație pentru media este utilă pentru dezvoltarea gândirii critice a tinerei generații.
„Urmând acest curs, elevii sunt ghidați să discearnă singuri între adevărat și fals, între informare și dezinformare din sursele media. Pentru elevii de astăzi, nativii digitali, tehnologia este mediul preferat de informare, socializare, distracție etc. Prin urmare, necesitatea cunoașterii tuturor oportunităților, dar și riscurilor oferite de tehnologiile informaționale a devenit imperios necesară. Profesorii, indiferent de perioada de formare profesională, trebuie să-și învingă tehno-fobia, să însoțească elevii în mediul online și să-i ghideze corect”, consideră Lăcrămioara Caisîn.
Tatiana Cătănoi, profesoară de limba și literatura română la Gimnaziul din satul Ursoaia, raionul Căușeni, a predat disciplina Educație pentru media începând cu 1 septembrie 2018. Mai mult, aceasta a organizat o instruire pentru cei 22 de colegi ai săi din gimnaziu, care au implementat anumite module de la disciplina Educație pentru Media și la celelalte discipline, dar și în cadrul unor activități extrașcolare. „La orele de dirigenție și dezvoltare personală am valorificat mai multe subiecte, printre care cele ce se referă la trolling, bullying, siguranța online, netichetă. După aceste lecții, tinerii au devenit mai atenți la postările și discuțiile online, dar și la informația publicată în spațiul virtual. Au aflat care sunt primii pași pentru a face diferența dintre o știre falsă și una adevărată, dar și cum să se protejeze de eventualele pericole online”, a spus profesoara. Potrivit Tatianei Cătănoi, lecțiile de educație media au avut impact datorită suportului informațional oferit de CJI – Platforma de Educație Mediatică, unde pot fi găsite o serie de spoturi și tutoriale la subiect, manuale de educație media, jocuri.
La eveniment a participat și Ina Grejdeanu, directoare pentru dezvoltare strategică în cadrul CJI, care a menționat faptul că tot mai mulți profesori și părinți și-ar dori ca disciplina Educație pentru media să ajungă și în școlile lor.
„Este îmbucurător faptul că instruirile organizate de CJI pentru profesorii de la treapta gimnazială, axate pe educația pentru media, i-au determinat să aleagă această disciplină și să o aducă în școlile lor, oferind șanse multor elevi să descopere ce este educația pentru media și, cel mai important, de ce ar avea ei nevoie de o astfel de educație. Astăzi am avut ocazia să aflăm, din prima sursă, cum a fost pentru ei această experiență, cum au primit elevii acest curs și ce cred părinții despre educația pentru media. Impresiile auzite ne conving încă o dată că educația pentru media este la mare căutare. Din 2014, CJI promovează acest concept prin diverse proiecte, iar de doi ani a adus disciplina și în școli”, a afirmat Ina Grejdeanu.
În cadrul evenimentului, a venit cu un îndemn către profesoarele prezente la follow-up și vicedirectoarea Internews Moldova: „Nu ezitați să faceți educație media în școală, să implicați părinții și buneii”, le-a spus Oxana Iuteș.
Activitatea de follow-up a însemnat și un schimb de experiență pentru cei prezenți. Participantele și-au dezvăluit propriile tehnici de predare a cursului opțional Educație pentru media pe parcursul anului de studii 2018-2019, evidențiind cele mai reușite metode și instrumente didactice pe care le-au folosit, iar acest lucru le va fi de mare ajutor în noul an de învățământ.
Activitatea a fost organizată în cadrul proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania.