Media Azi  |  Mediacritica  |  Școala de Studii Avansate în Jurnalism
site logo
  • De învățat
    • Curriculum
    • Manual
    • Utile
  • Media fun
    • Video
    • Quiz-uri
  • Sunt curios
    • Lucruri de știut
    • Sala de lectură
  • Jocuri
    • Cool Etica
    • Eu si presa
    • Media Erudit
  • Despre proiect
19/06/2019 Sala de lectură

Educația pentru media la mare căutare în școli. Profesorii de la ciclul gimnazial susțin că elevii și părinții sunt tot mai interesați de acest curs

Un grup de 20 de profesori, care predau disciplina Educație pentru media la diferite instituții de învățământ, au participat, pe 18 iunie 2019, la o activitate follow-up, organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în cadrul proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”. Participanții la întâlnire au relatat despre instrumentele utilizate în procesul educativ-instructiv la orele de educație media, dar și despre impactul acestora la educarea tinerei generații. Dascălii au concluzionat că obiectul opțional Educație pentru media adresat elevilor din clasele a VII-a și a VIII-a contribuie la dezvoltarea spiritului critic al acestora, formând consumatori de presă conștienți și responsabili. La activitate au fost prezente autoarea curriculumului și manualului, Loretta Handrabura, și vicedirectoarea Internews în Moldova, Oxana Iuteș.

Svetlana Borș, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Mihai Stratulat” din satul Boșcana, Raionul Criuleni, a subliniat că, deși Educație pentru media este o disciplină nouă, aceasta a provocat un mare interes în rândurile elevilor și ale părinților, în special, din luna octombrie 2018, de când manualele au ajuns în școli.

„Părinții au fost interesați de acest obiect opțional după ce au văzut cartea. Astfel, am constatat că de educație media au nevoie și părinții. Prin urmare, am desfășurat o serie de ședințe cu părinții la care am discutat subiecte actuale de educație media. Administrația liceului a salutat această ideea și toate oportunitățile au fost folosite la maximum. Cel mai important lucru este că am reușit să-i facem pe părinți aliați”, susține profesoara Svetlana Borș. În opinia ei, Educație pentru media nu este doar o disciplină opțională, dar și un mod de a concepe viața mai interesant, de a învăța cum să selectezi din tumultul de informații esențialul și adevărul.

În opinia altei participante la follow-up, Lăcrămioara Caisîn, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic Măgdăcești, raionul Criuleni, Educație pentru media este utilă pentru dezvoltarea gândirii critice a tinerei generații.

„Urmând acest curs, elevii sunt ghidați să discearnă singuri între adevărat și fals, între informare și dezinformare din sursele media. Pentru elevii de astăzi, nativii digitali, tehnologia este mediul preferat de informare, socializare, distracție etc. Prin urmare, necesitatea cunoașterii tuturor oportunităților, dar și riscurilor oferite de tehnologiile informaționale a devenit imperios necesară. Profesorii, indiferent de perioada de formare profesională, trebuie să-și învingă tehno-fobia, să însoțească elevii în mediul online și să-i ghideze corect”, consideră Lăcrămioara Caisîn.

Tatiana Cătănoi, profesoară de limba și literatura română la Gimnaziul din satul Ursoaia, raionul Căușeni, a predat disciplina Educație pentru media începând cu 1 septembrie 2018. Mai mult, aceasta a organizat o instruire pentru cei 22 de colegi ai săi din gimnaziu, care au implementat anumite module de la disciplina Educație pentru Media și la celelalte discipline, dar și în cadrul unor activități extrașcolare. „La orele de dirigenție și dezvoltare personală am valorificat mai multe subiecte, printre care cele ce se referă la trolling, bullying, siguranța online, netichetă. După aceste lecții, tinerii au devenit mai atenți la postările și discuțiile online, dar și la informația publicată în spațiul virtual. Au aflat care sunt primii pași pentru a face diferența dintre o știre falsă și una adevărată, dar și cum să se protejeze de eventualele pericole online”, a spus profesoara. Potrivit Tatianei Cătănoi, lecțiile de educație media au avut impact datorită suportului informațional oferit de CJI – Platforma de Educație Mediatică, unde pot fi găsite o serie de spoturi și tutoriale la subiect, manuale de educație media, jocuri.

La eveniment a participat și Ina Grejdeanu, directoare pentru dezvoltare strategică în cadrul CJI, care a menționat faptul că tot mai mulți profesori și părinți și-ar dori ca disciplina Educație pentru media să ajungă și în școlile lor.

„Este îmbucurător faptul că instruirile organizate de CJI pentru profesorii de la treapta gimnazială, axate pe educația pentru media, i-au determinat să aleagă această disciplină și să o aducă în școlile lor, oferind șanse multor elevi să descopere ce este educația pentru media și, cel mai important, de ce ar avea ei nevoie de o astfel de educație. Astăzi am avut ocazia să aflăm, din prima sursă, cum a fost pentru ei această experiență, cum au primit elevii acest curs și ce cred părinții despre educația pentru media. Impresiile auzite ne conving încă o dată că educația pentru media este la mare căutare. Din 2014, CJI promovează acest concept prin diverse proiecte, iar de​ doi ani ​a adus disciplina și în școli”, a afirmat Ina Grejdeanu.

În cadrul evenimentului, a venit cu un îndemn către profesoarele prezente la follow-up și vicedirectoarea Internews Moldova: „Nu ezitați să faceți educație media în școală, să implicați părinții și buneii”, le-a spus Oxana Iuteș. ​

Activitatea de follow-up a însemnat și un schimb de experiență pentru cei prezenți. Participantele și-au dezvăluit propriile tehnici de predare a cursului opțional Educație pentru media pe parcursul anului de studii 2018-2019, evidențiind cele mai reușite metode și instrumente didactice pe care le-au folosit, iar acest lucru le va fi de mare ajutor în noul an de învățământ.

Activitatea a fost organizată în cadrul proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania.

RUBRICI

  • Recente (223)
    • De învățat (19)
      • Curriculum (3)
      • Manual (12)
      • Utile (3)
    • Media fun (42)
      • Jocuri (1)
      • Quiz-uri (14)
      • Video (27)
    • Sunt curios (137)
      • Lucruri de știut (22)
      • Sala de lectură (114)
  • Uncategorized (8)

MATERIALE RECENTE

  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (7/8 классы) / Новое издание 19/08/2024
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a VII-a/a VIII-a) / Versiune actualizată 05/04/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (3/4 классы) / Новое издание 23/02/2024
Școala de Jurnalism

CALENDAR

iunie 2019
L Ma Mi J V S D
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« mai   iul. »

ETICHETE

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Despre CJI

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este una din primele organizații de media din Republica Moldova, fondată în 1994, ca un proiect al Casei „Lumea Deschisă”. În 1998 devine organizație independentă.

mediacritica2016@gmail.com
(+373) 22 213-652

Materiale recente

  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (7/8 классы) / Новое издание 19/08/2024

Etichete

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Arhivă

  • februarie 2025 (1)
  • august 2024 (2)
  • aprilie 2024 (1)
  • februarie 2024 (2)
  • octombrie 2023 (3)
  • august 2023 (1)
  • mai 2023 (1)
  • aprilie 2023 (2)
  • martie 2023 (3)
  • februarie 2023 (4)
  • ianuarie 2023 (2)
  • decembrie 2022 (4)
  • noiembrie 2022 (2)
  • octombrie 2022 (6)
  • septembrie 2022 (2)
  • iunie 2022 (1)
  • martie 2022 (1)
  • octombrie 2021 (6)
  • septembrie 2021 (4)
  • august 2021 (2)
  • iunie 2021 (5)
  • mai 2021 (9)
  • aprilie 2021 (5)
  • martie 2021 (10)
  • februarie 2021 (11)
  • ianuarie 2021 (4)
  • decembrie 2020 (8)
  • noiembrie 2020 (5)
  • octombrie 2020 (11)
  • septembrie 2020 (4)
  • august 2020 (3)
  • iulie 2020 (2)
  • iunie 2020 (2)
  • mai 2020 (4)
  • aprilie 2020 (2)
  • februarie 2020 (3)
  • ianuarie 2020 (1)
  • noiembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (5)
  • septembrie 2019 (5)
  • august 2019 (3)
  • iulie 2019 (2)
  • iunie 2019 (3)
  • mai 2019 (3)
  • aprilie 2019 (2)
  • martie 2019 (4)
  • februarie 2019 (4)
  • ianuarie 2019 (4)
  • decembrie 2018 (2)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (6)
  • septembrie 2018 (2)
  • august 2018 (4)
  • iulie 2018 (2)
  • iunie 2018 (5)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (10)
  • martie 2018 (6)
  • februarie 2018 (7)
  • ianuarie 2018 (3)
© Centrul pentru Jurnalism Independent, 2018. Design ThemeFuse, 2018. Toate drepturile sunt rezervate.