Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura, dr. în filologie, și Natalia Grîu, consultantă principală la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, două dintre autoarele curriculumului și ale manualului Educație pentru media, treapta primară.Programul de instruire a fost realizat în baza curriculumului și manualului de Educație pentru media, versiunea rusă. Timp de trei zile, participantele s-au familiarizat cu conținutul cursului și metodele de predare a disciplinei opționale Educație pentru media în clasele a III-a și a IV-a, au analizat temele incluse în manual și și-au cultivat anumite competențe media.
De asemenea, învățătoarele au luat cunoștință de site-ul Mediacritica.md și de Platforma Mediatică, unde au găsit diverse instrumente interactive, tutoriale și jocuri care pot fi utilizate la lecțiile de Educație pentru media. Activitățile de instruire au fost însoțite de acțiuni interactive complementare, pentru a înțelege mai bine specificul educației media pentru elevii de la treapta primară.
Instructoarele au solicitat învățătoarelor să nu abandoneze copiii în fața televizoarelor, telefoanelor sau calculatoarelor, accentuând asupra faptului că „dependența de noile media generează probleme de sănătate, de comunicare și interacțiune cu mediul înconjurător”.
Redactorul-șef al ziarului SP de la Bălți a vorbit participantelor despre presa independentă și fenomenul propagandei, încercând împreună să înțeleagă cum poate influența presa angajată mințile oamenilor.
În opinia Allei Tcaci, învățătoare la Gimnaziul din satul Malinovscoie, r-nul Râșcani, instruirea a fost nu doar utilă, dar și actuală. „Trăim în secolul tehnologiilor informaționale, prin urmare, este important să fim informați cu toții – și profesorii, și elevii, și părinții. Vom transmite elevilor cunoștințele acumulate, încercând să le explicăm că utilizarea noilor tehnologii nu trebuie să fie în detrimentul sănătății lor”, spune învățătoarea.
Svetlana Răcilă, învățătoare la Gimnaziul din satul Rujnița, r-nul Ocnița, susține că instruirea a deschis noi orizonturi pentru profesori. „Nici noi, cadrele didactice, nu cunoșteam multe despre educația media. Acum ne simțim mai încrezătoare – am aflat cum să ne informăm corect, cum să filtrăm informația și, cel mai important, cum să transmitem aceste cunoștințe elevilor într-un mod atractiv și interactiv”, spune Svetlana Răcilă.
La training au participat învățătoare din raioanele Ocnița, Edineț, Sângerei, Bălți, Râșcani și Fălești.
Prima instruire pentru învățătorii care predau în limba rusă a avut loc în luna octombrie 2018 la Chișinău și a întrunit 15 participante.
Până în prezent, CJI a instruit 124 de învățători, 101 profesori de la treapta gimnazială și 36 de profesori de la treapta liceală. Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017. În anul curent de studii 78 de cadre didactice sunt antrenate în predarea acestei discipline opționale, care este studiată de 2723 de elevi (105 clase) în instituții de învățământ din Chișinău, Călărași, Ungheni, Cimișlia, Dubăsari, Ștefan Vodă, Criuleni, Sângerei, Anenii Noi, Ialoveni, Hâncești, Orhei, Fălești, Bălți, Ocnița, Strășeni, Glodeni, Florești, Soroca, Cahul, Basarabeasca.
Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Internews în Moldova. Proiectul este susținut financiar de Ambasada Olandei.