Un grup de 23 de învățătoare, care predau în școlile ruse din raioanele de sud ale țării, și-au dezvoltat abilitățile de predare a disciplinei opționale Educație pentru media în cadrul unui program de instruire desfășurat la Cahul. Evenimentul a fost organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în perioada 14-16 februarie 2020.
Trainingul a fost moderat de autoarele curriculumului și manualului de Educație pentru media, treapta primară, Loretta Handrabura și Natalia Grîu.
Pe parcursul celor trei zile de instruire participantele au făcut cunoștință cu conținutul cursului și metodele de predare a disciplinei opționale Educație pentru media în clasele a III-a și a IV-a.
Ghidate de instructoare, învățătoarele au discutat despre noile media în viața copiilor, despre film, TV și radio, precum și despre sănătatea micului consumator de media. De asemenea, discuțiile s-au axat pe puterea mediului informațional și importanța dezvoltării unui consumator de media conștient și avizat încă de pe băncile școlii.
La instruire a fost invitat jurnalistul Vitalie Hotnogu, de la Ziuadeazi.md din Cahul, care a vorbit învățătoarelor despre provocările presei regionale, a dezvăluit ce presupune munca într-o redacție, cum sunt identificate subiectele pentru materialele jurnalistice și care este secretul realizării unui articol de impact.
Raisa Tabanova, învățătoare la liceul „V.Moșkova” din Ceadâr-Lunga, s-a convins de faptul că disciplina Educație pentru media favorizează respectul pentru valorile istorice, stimulează interesul pentru lectură, inclusiv ziare și reviste, dezvoltă creativitatea și cultivă omenia. „Sunt sigură că, în rezultatul predării cursului în școală, elevii se vor îmbogăți cultural și vor putea „înota” în oceanul informațional în care trăim”, consideră învățătoarea.
Natalia Ialanji, director adjunct pe educație la liceul „A.Doljnenco” din or. Vulcănești, susține că principala problemă a noii generații este dependența de spațiul online, prin urmare, Educația pentru media este disciplina care îi ajută să utilizeze în mod rațional mediul virtual. „Chiar dacă nu vom reuși să introducem disciplina în programul de studiu, cu siguranță, cunoștințele acumulate le vom utiliza la alte lecții, precum cele de dezvoltare personală”, spune Natalia Ialanji.
La training au participat învățătoare din raioanele de sud ale țării – Vulcănești, Cahul, Comrat, Taraclia, Ceadâr-Lunga.
În luna noiembrie 2019, CJI a organizat o instruire similară la Bălți pentru 24 de învățătoare din raioanele de nord ale Republicii Moldova, care predau în limba rusă.
Până în prezent, CJI a instruit 148 de învățători, 101 profesori de la treapta gimnazială și 36 de profesori de la treapta liceală. Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017. În anul curent de studii 78 de cadre didactice sunt antrenate în predarea acestei discipline opționale, care este studiată de 2723 de elevi (105 clase) în instituții de învățământ din Chișinău, Călărași, Ungheni, Cimișlia, Dubăsari, Ștefan Vodă, Criuleni, Sângerei, Anenii Noi, Ialoveni, Hâncești, Orhei, Fălești, Bălți, Ocnița, Strășeni, Glodeni, Florești, Soroca, Cahul, Basarabeasca.
Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Internews în Moldova. Proiectul este susținut financiar de Ambasada Olandei.