Noul tip de coronavirus a devenit subiectul principal de discuţie în ultimele luni în rândul părinţilor, buneilor, profesorilor. Mai mult, ştirile de pe Internet sau de la televizor au în centrul atenţiei, în proporţie de 70-80%, această nouă provocare cu care se confruntă omenirea. Toţi afirmă într-un glas: să ne spălăm pe mâini şi să respectăm igiena personală şi distanţa socială, iar când strănutăm sau tuşim să ne acoperim gura şi nasul fie cu cotul flexat, fie cu o batistă. Dar cum să procedăm cu avalanşa de informaţii despre acest virus, care uneori pot fi false şi manipulatoare?
1. Vorbim despre problemă
Sfat pentru elevi: Când avem vreo nedumerire legată de acest virus, cel mai bine este să întrebăm de adulţi (mama, tata, bunici) sau oricare altă persoană de încredere şi în care suntem siguri că vor explica lucrurile pe înţeles. Ei ne pot ajuta să facem diferenţa dintre adevăr şi minciună.
Sfat pentru părinţi: Documentaţi-vă şi aflaţi informaţiile de bază despre Covid-19. Care sunt simptomele? Cum se răspândeşte? Cu cât cunoaşteţi mai multe despre infecţie, cu atât mai bine veţi face faţă dezinformării online şi veţi putea oferi răspunsuri constructive copilului dvs.
2. Verificăm sursa
Sfat pentru elevi: Ne informăm tot mai mult de pe Facebook, Tik Tok sau Instagram şi tot mai puţin urmărim presa tradiţională, dar ca să nu cădem în plasa falsurilor şi dezinformării despre coronavirus, trebuie să facem câteva lucruri simple: 1. Verificăm cine este autorul materialului. 2. Dacă imaginile ne par suspecte facem o căutare pe Google search images. 3. Verificăm adresa site-ului care a publicat informaţia. Dacă facem aceste trei lucruri simple, sunt mult mai puţine şanse să credem falsurilor şi dezinformării care circulă pe Internet.
Sfat pentru părinţi: Organizaţia Mondială a Sănătăţii, centrele de sănătate publică, instituţiile oficiale de resort, precum şi instituţiile media ce s-au afirmat în timp sunt surse de referinţă atunci când vă informaţi despre noul coronavirus.
3. Vorbim despre impactul distribuirii ştirilor false
Sfat pentru elevi: Este tentant să distribuim pe reţele ceva senzaţional. Asta ne-ar putea aduce mai multă popularitate, like-uri sau comentarii, dar trebuie să ţinem cont că informaţiile false ar putea fi dăunătoare pentru prietenii noştri din online. Înainte să distribuiţi ceva gândiţi-vă şi analizaţi de două ori conţinutul ştirilor.
Sfat pentru părinţi: În timpul pandemiei am putea fi tentaţi să distribuim tratamente miraculoase pentru Covid-19, medicaţii naturiste sau de orice alt gen care par să ajute garantat. Acest tip de informaţii devin periculoase atât timp cât nu sunt probate de profesionişti în domeniu sau instituţii abilitate în acest sens.
4. Limităm accesul la informaţiile false
Sfat pentru elevi: Dacă ai dat pe reţelele sociale de anumite ştiri sau informaţii manipulatoare sau false, care te fac să te simţi inconfortabil şi prost, nu ezita să soliciţi ajutorul adulţilor.
Sfat pentru părinţi: Dacă copilul dvs. a semnalat un conţinut deranjat pe reţelele sociale, acţionaţi împreună şi folosiţi toate pârghiile de care dispuneţi. Raportaţi sau blocaţi postarea sau persoana care distribuie falsuri, teorii conspiraţioniste şi dezinformări despre Covid-19.
5. Discutăm cât mai des despre starea emoţională
Sfat pentru elevi: Dacă te simţi stresat/ă sau neliniştit/ă în această perioadă „deosebită” din viaţa noastră, nu trece cu vederea aceste semnale ale corpului. Izolarea, lipsa de comunicare cu prietenii sau colegii, mult timp petrecut în faţa calculatorului, precum şi avalanşa de informaţii la acelaşi subiect (noul coronavirus) te pot face să te simţi anxios/oasă. De aceea, discută cu cei din familia ta despre ceea ce simţi.
Sfat pentru părinţi: Indiscutabil, carantina reprezintă o provocare atât pentru părinţi, cât şi pentru copii. În această perioadă, nu neglijaţi starea emoţională a copilului dvs., vorbiţi mai des despre cum se simte şi ce emoţii are. Dacă simţiţi o doză de stres şi nelinişte în comportamentul lui/ei, încurajaţi-l/o să iasă din rutina obişnuită prin activităţi noi: gătitul împreună, gimnastică, pictură sau oricare alte activităţi care să-l/o ajute să depăşească sedentarismul generat de orele petrecute în faţa calculatorului.
Acest articol a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Consolidarea competențelor de educație media”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).