Educația media este crucială pentru a discerne între o ştire adevărată şi una falsă, se arată convins ambasadorul Marii Britanii la Chișinău, Steven Fisher. Într-un interviu pentru portalul Media Azi, diplomatul a accentuat că, deși scopul de a educa noi generații care să facă față provocărilor legate de dezinformare este unul pe termen lung, acesta „merită orice efort”. Opiniile ambasadorului se înscriu şi în contextul Săptămânii Mondiale a Educației Media, marcată la nivel global în acest an în perioada 24-31 octombrie.
Potrivit lui Steven Fisher, dezvoltarea rapidă a rețelelor sociale a accentuat problema dezinformării și a fake news-ului. „Ține de control, controlul surselor primare ale unei informații sau alta, care, după mine, sunt incontrolabile. E imposibil să gestionezi tot ce apare pe Internet și nu mă refer doar la politicieni, regimuri sau guverne care încearcă să folosească dezinformarea în scopul obținerii unor beneficii politice – orice persoană poate să publice acum un fals în online”, și-a argumentat el opinia.
„La început, când Internetul abia prindea la popularitate, exista tendința ca oamenii să creadă totul, pentru că apărea pe Internet, deci «e pe bune». Acum, vestea îmbucurătoare e că oamenii au devenit mai sceptici, iar acest scepticism subminează întregul concept al fake news-ului. Va interveni însă o altă problemă dacă vom merge în cealaltă extremă, existând riscul să se ajungă ca nimeni să nu mai creadă nimic”, a completat Steven Fisher.
Diplomatul a remarcat în context importanța introducerii în instituțiile de învățământ din Republica Moldova a disciplinei opționale Educația pentru media, devenită posibilă inclusiv cu sprijinul financiar al Marii Britanii – „un deziderat care îi învață pe tineri o deprindere de viață esențială”.
„E un proces de lungă durată, dar e exact ca-n vechea zicală «Dă-i omului un pește și va avea de mâncare o zi. Învață-l să pescuiască și va avea de mâncare toată viața». Asta facem – învățăm tinerii să discearnă, să fie sceptici, să se întrebe ce e adevărat și ce nu, adică le oferim undița cu care să prindă peștele. E complicat, dar indubitabil este mai eficient decât pur și simplu să-i spui cuiva că această știre e bună sau rea. Asta nu-i învață nimic. Noi vrem să generăm dezbateri, vrem ca cei care urmează acest curs în școală să împărtășească cele învățate și cu familiile lor, cu semenii lor, cu cei care nu au urmat acest curs. Mai sperăm că proiectul legat de educația mediatică va contribui la creșterea popularității și succesului presei independente, odată ce tot mai multă lume va gândi critic și va cere doar informații de calitate”, a mai declarat ambasadorul Marii Britanii.
Educaţia media este una din priorităţile strategice ale Centrului pentru Jurnalism Independent. De la an la an, numărul profesorilor şi al elevilor care decid să devină ambasadorii gândirii critice este în continuă creştere. Bilanţul celor patru ani de promovare și predare a cursului opţional Educație pentru media în instituţiile de învăţământ din Moldova relevă interesul sporit pentru această disciplină, predată la toate cele trei nivele de învăţământ pentru al doilea an consecutiv. Doar în acest an de studii, circa 2.500 de elevi învaţă educaţie media, iar până acum, de la introducerea cursului opţional în şcoli, circa 7.000 de copiii au fost instruiţi în domeniu.
În cadrul Săptămânii Mondiale a Educaţiei Media, CJI a încurajat elevii și pedagogii să participe la activități şcolare, dar şi extrașcolare de promovare a culturii media și a consumului critic de informație. Activităţile organizate (concursuri de postere, expoziții de fotografii, dezbateri sau ateliere de discuții, altele) s-au pliat pe sloganul dedicat în 2020 rezistenței la noul val de dezinformare, generat de pandemia de coronavirus – „Rezistând dezinformării: alfabetizare media și informațională de către toți pentru toți”.