Media Azi  |  Mediacritica  |  Școala de Studii Avansate în Jurnalism
site logo
  • De învățat
    • Curriculum
    • Manual
    • Utile
  • Media fun
    • Video
    • Quiz-uri
  • Sunt curios
    • Lucruri de știut
    • Sala de lectură
  • Jocuri
    • Cool Etica
    • Eu si presa
    • Media Erudit
  • Despre proiect
19/03/2021 Recente, Sala de lectură

Imaginea – un element-cheie al alfabetizării media

Ne-am obișnuit de mult timp ca, pe lângă informații sub formă de text, să recepționăm zilnic și o multitudine de imagini foto sau video. Imaginile atrag atenția și captează interesul, și uneori sunt singurele urmărite, textul, mai ales dacă este lung, fiind adesea ignorat. Totuși, este bine să știm că așa cum un text poate conține informații dubioase, jumătăți de adevăruri sau chiar falsuri, la fel și imaginile pot fi manipulate astfel încât să susțină punctul de vedere al autorilor, să semene panică sau să înșele.

O imagine valorează cât o mie de cuvinte, ne spunem mulți, în special când nu avem timp să intrăm în profunzime într-un subiect și urmărim doar fotografii sau imagini video pe care le putem accesa ușor la televizor sau în mediul online. Un om educat mediatic și digital trebuie să știe să facă diferența între un document fotografic prezentat într-o operă istorică sau științifică, o fotografie de presă, o imagine publicitară, o pictură dintr-un muzeu sau o imagine care ilustrează o poveste pentru copii. Imaginile pot avea un impact foarte puternic asupra noastră în calitate de consumatori/consumatoare de informații, distribuitorii și distribuitoarele mizând în special pe emoțiile pe care pot să ni le provoace imaginile.

Să ne amintim cum în vara anului 2019, în mediul online, dar și la mai multe televiziuni din Republica Moldova, au circulat imagini cu păduri din Siberia în flăcări și cu animale care încercau să se salveze. În special a fost distribuită și apreciată fotografia unui cerb care avea coarnele în flăcări. În realitate, s-au produs aproape 5000 de distribuiri ale unor fotografii false, pentru că niciuna dintre ele nu a fost făcută în Siberia. Unele imagini aveau o vechime de zece ani în momentul publicării. Mai mult, nici măcar nu vorbim de fotografii reale făcute vreodată de un om, ci de imagini create la calculator.

Sursa: www.stopfals.md

În acest caz, verificarea imaginilor s-a făcut cu ajutorul portalului TinEye, specializat în verificarea metadatelor unei imagini, și așa s-a aflat despre faptul că ele nu sunt veridice. O altă metodă simplă de a identifica originea unei fotografii care ni se pare suspectă este plasarea ei în Google Images. Așa, de exemplu, vom afla că fotografia care a fost utilizată în 2020 de presa din România pentru a ilustra un presupus dezastru cu morți cauzat de Covid-19 în București este, de fapt, o fotografie din 2018 din Guadalajara (Mexic), în care este surprinsă partea din spate a unor camioane frigorifice în care se află cadavre învelite în folii negre de plastic.

Sursa: www.mediacritica.md

La fel de simplu se poate afla și originea altei fotografii, devenită virală pe Internet în 2020 și în 2021, după ce un tânăr din Tel Aviv a decis să facă o glumă, publicând pe profilul său de Facebook un cadru din filmul „Înapoi la viitor”, din anii ’80 ai secolului trecut. Cuplul din fotografia presupus pierdută sunt actorii Crispin Glover și Lea Thompson, părinții personajului principal Marty McFly din film. Fotografia a fost intens distribuită, inclusiv de către internauții și internautele din Republica Moldova, cu un text similar tradus în limba română. În acest caz, gestul pare inofensiv și a vrut doar să distreze, oamenii distribuind fotografia pentru că au empatizat cu presupușii proprietari sau urmași ai protagoniștilor, dar exemplul arată cât de ușor putem cădea în capcana unor imagini ce pot fi utilizate în scopuri manipulatoare.

Sursa: www.twitter.com

Mai ales că, odată cu tehnologiile, avansează și tehnicile prin care putem fi păcăliți. Bunăoară, în vara anului 2020, Internetul a fost invadat de un video în care Elon Musk, CEO al SpaceX a fost protagonistul unui deepfake (conținut falsificat cu ajutorul inteligenței artificiale, adică înregistrări video sau audio care arată și sună ca și cum ar fi reale, însă, de fapt, nu au existat), după ce și-a lansat prima misiune cu echipaj la Stația Spațială Internațională. Internauții s-au amuzat văzându-l pe Musk interpretând un cunoscut hit sovietic despre spațiu. Și în acest caz trucul pare inofensiv, nu și pentru cei care nu cunosc piesa și contextul. În situații similare, mult mai periculoase sub aspectul manipulării, au fost plasați lideri politici ca Barack Obama sau Angela Merkel, dar și mai mulți actori americani, care s-au pomenit protagoniști ai unor imagini în care rosteau fraze pe care în realitate nu le-au spus niciodată.

Источник: кадры с www.youtube.com

Sursa: captură de pe www.youtube.com

Deci, reținem: vigilența și spiritul critic ne ajută de fiecare dată să facem față informațiilor înșelătoare, fie ele sub formă de text, de imagini foto sau video!

Fiți informați și educați pentru media! Gândiți limpede!

Pentru alte detalii și informații despre imagini și capcanele pe care le pot conține acestea, accesați și următoarele materiale: Cum televiziunile ne manipulează (și) prin imagini; Deepfake-ul vs inteligența artificială: ultima frontieră tehnologică în materie de știri false

Autoare: Aneta Gonța, cercetătoare media

Acest material este realizat în cadrul proiectului „Instrumente inovatoare de educație media pentru cetățeni bine informați”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Ambasadei Finlandei la București.

deepfake educatie media imagini false manipulare trucare

RUBRICI

  • Recente (223)
    • De învățat (19)
      • Curriculum (3)
      • Manual (12)
      • Utile (3)
    • Media fun (42)
      • Jocuri (1)
      • Quiz-uri (14)
      • Video (27)
    • Sunt curios (137)
      • Lucruri de știut (22)
      • Sala de lectură (114)
  • Uncategorized (8)

MATERIALE RECENTE

  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (7/8 классы) / Новое издание 19/08/2024
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a VII-a/a VIII-a) / Versiune actualizată 05/04/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (3/4 классы) / Новое издание 23/02/2024
Școala de Jurnalism

CALENDAR

martie 2021
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« feb.   apr. »

ETICHETE

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Despre CJI

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este una din primele organizații de media din Republica Moldova, fondată în 1994, ca un proiect al Casei „Lumea Deschisă”. În 1998 devine organizație independentă.

mediacritica2016@gmail.com
(+373) 22 213-652

Materiale recente

  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (7/8 классы) / Новое издание 19/08/2024

Etichete

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Arhivă

  • februarie 2025 (1)
  • august 2024 (2)
  • aprilie 2024 (1)
  • februarie 2024 (2)
  • octombrie 2023 (3)
  • august 2023 (1)
  • mai 2023 (1)
  • aprilie 2023 (2)
  • martie 2023 (3)
  • februarie 2023 (4)
  • ianuarie 2023 (2)
  • decembrie 2022 (4)
  • noiembrie 2022 (2)
  • octombrie 2022 (6)
  • septembrie 2022 (2)
  • iunie 2022 (1)
  • martie 2022 (1)
  • octombrie 2021 (6)
  • septembrie 2021 (4)
  • august 2021 (2)
  • iunie 2021 (5)
  • mai 2021 (9)
  • aprilie 2021 (5)
  • martie 2021 (10)
  • februarie 2021 (11)
  • ianuarie 2021 (4)
  • decembrie 2020 (8)
  • noiembrie 2020 (5)
  • octombrie 2020 (11)
  • septembrie 2020 (4)
  • august 2020 (3)
  • iulie 2020 (2)
  • iunie 2020 (2)
  • mai 2020 (4)
  • aprilie 2020 (2)
  • februarie 2020 (3)
  • ianuarie 2020 (1)
  • noiembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (5)
  • septembrie 2019 (5)
  • august 2019 (3)
  • iulie 2019 (2)
  • iunie 2019 (3)
  • mai 2019 (3)
  • aprilie 2019 (2)
  • martie 2019 (4)
  • februarie 2019 (4)
  • ianuarie 2019 (4)
  • decembrie 2018 (2)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (6)
  • septembrie 2018 (2)
  • august 2018 (4)
  • iulie 2018 (2)
  • iunie 2018 (5)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (10)
  • martie 2018 (6)
  • februarie 2018 (7)
  • ianuarie 2018 (3)
© Centrul pentru Jurnalism Independent, 2018. Design ThemeFuse, 2018. Toate drepturile sunt rezervate.