Media Azi  |  Mediacritica  |  Școala de Studii Avansate în Jurnalism
site logo
  • De învățat
    • Curriculum
    • Manual
    • Utile
  • Media fun
    • Video
    • Quiz-uri
  • Sunt curios
    • Lucruri de știut
    • Sala de lectură
  • Jocuri
    • Cool Etica
    • Eu si presa
    • Media Erudit
  • Despre proiect
25/03/2021 Recente, Sala de lectură

Educația pentru media pe timp de… online. Ce aplicații putem folosi pentru a face lecțiile interesante și interactive (Partea II)

Autoevaluarea și evaluarea sunt foarte importante în procesul de învățare și măsurare a progresului. Multe din sarcinile propuse în cele trei manuale de Educație pentru media (treapta primară, gimnazială și liceală) la etapa Evocare, Reflecție, Extindere și exercițiul practic de la Realizarea sensului presupun autoevaluarea ca o formă de apreciere, precum și evaluarea inițială, fie cea formativă.

Strategiile didactice recomandate (resursele procedurale, cele materiale, formele de organizare) trebuie completate în predarea online sincronă și asincronă cu unele resurse educaționale online. Sunt multe și diverse ca și complexitate. Le utilizăm pe cele care se potrivesc cu sarcina pe care o propunem. De exemplu, după predarea primului modul tematic, în care avem multe concepte/cuvinte-cheie (poate fi însă și oricare altul), putem propune elevilor/elevelor să selecteze 12 concepte din modul după o logică de conținut și să elaboreze un nouraș de cuvinte, utilizând instrumentul WordArt. Aceștia/acestea vor face, astfel, dovada că știu să coreleze corect termenii dintr-un câmp semantic cu o formă sugestivă propusă de aplicație și culori adecvate semnificației fiecărui concept. Atenție, nu neglijăm acest ultim detaliu amintit, deoarece mesajul cromatic nu poate fi în disonanță cu cel al sensului transmis de termen. Iată un model realizat după parcurgerea modulului III de la treapta de gimnaziu – Consumatorul avizat și noile media:

 

Pentru evaluarea inițială sau cea formativă putem utiliza tabla digitală Google Jamboard. După predarea unei teme mai complexe pe durata a două lecții, cum ar fi Istoricul și evoluția mass-media (manualul pentru cl. III/IV), Siguranța online și sănătatea digitală, Tehnici de securizare în mediul online (manualul pentru cl. VII/VIII), Identificarea manipulării și a propagandei în era digitală (manualul pentru cl. X/XI), solicităm subiecților învățării să scrie 3-4 achiziții pe care le pun în valiza „Educație pentru Media” și 1-2 întrebări atunci când unele informații au rămas neclare, confuze. Aplicația oferă fiecăruia șansa să se autoevalueze și să conștientizeze progresul realizat, precum și dificultățile pe care le are de depășit cu suportul cadrului didactic, fie implicând elevele/elevii care cunosc deja răspunsul. Implicit se produce și evaluarea formativă reciprocă, iar cadrul didactic are tabloul complet al nivelului de dezvoltare a competenței media urmare a predării-învățării unității respective de conținut.

Exemplu de utilizare a instrumentului Jamboard online. Sursa: Teaching Commons

Pentru evaluare sumativă putem crea teste, chestionare în Google Forms sau Teleskop.ro, dar și în multe alte aplicații pe care le cunoașteți. Mai mult decât atât, luând în considerare că avem copii cu abilități diferite, care preferă stiluri diferențiate de a se expune sau realiza un produs, oferiți-le șansa ca ei/ele să aleagă. Respectiv, pentru aceeași sarcină le propunem mai multe instrumente online, iar dânșii/dânsele vor alege unul dintre acestea și vor explica de ce au optat pentru el.

Sursa: Teleskop

Așadar, la treapta de liceu (putem, însă, să propunem și auditoriului din gimnaziu) autoarele manualului recomandă pentru evaluare la sfârșitul cursului și sarcina următoare: Realizează portretul robot al unui cetățean/ al unei cetățene cu gândire critică și cu un înalt nivel de cultură media și informațională, care derivă dintr-o educație pentru media adecvată.

  • Punctează 4 idei cunoscute, absolut necesare.
  • Precizează 4 abilități de lucru cu produsele media utile.
  • Identifică 4 surse de documentare pe care le utilizează.
  • Anticipează 2 acțiuni pe care le face și 2 expresii pe care le spune când întâlnește un fals.
  • Precizează 4 calități care îl/o definesc.

 

Ce instrumente online de realizare le putem indica în afară de SmartArt, pe care îl preferă mulți dintre elevi/eleve în predarea tradițională? Desigur, în acest context se potrivesc astfel de resurse precum www.biteable.com, www.voki.com, dar și altele care rămân la discreția dvs. Le încercați mai întâi personal, apoi le propuneți în clasă.

Iată, de exemplu, ce produse au realizat la această sarcină unele profesoare care s-au format în vara 2020 la instruirile organizate de CJI, pentru a preda liceenilor disciplina Educație pentru media. Facem referință doar la câteva nume de cadre didactice cum ar fi: Marina Odobescu (lucrare); Inga Zazulea (lucrare); Veronica Baraga (lucrare).

Lucrare realizată de Mariana Odobescu. Sursa: Captură ecran

Concluzionând, Vă îndemnăm, dragi colege și colegi, să explorați multitudinea de aplicații online, selectându-le pe cele care sunt accesibile vârstei de școlaritate, potrivite complexității sarcinii, timpului alocat, implică achiziții și abilități transdisciplinare, precum și altor indicatori pe care îi urmăriți în procesul de predare-învățare-evaluare a acestui tip de educație, necesar și foarte actual existenței noastre care se consumă tot mai mult în mediul virtual. Un mediu util, dar și cu multe necunoscute, cu provocări pozitive, dar și nocive, pe care copiii, la fel ca și adulții, ar fi bine să le cunoască, să le anticipeze, făcând dovada că au competența și cultura media necesară pentru a reuși.

Autoare: dr. conf. univ. Loretta Handrabura, autoarea curriculumului și a manualelor Educație pentru media

Vezi și Educația pentru media pe timp de… online. Ce aplicații putem folosi pentru a face lecțiile interesante și interactive (Partea I)

Acest material este realizat în cadrul proiectului „Instrumente inovatoare de educație media pentru cetățeni bine informați”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Ambasadei Finlandei la București.

educatie pentru media instrumente Loretta Handrabura predare la distanță școala online

RUBRICI

  • Recente (223)
    • De învățat (19)
      • Curriculum (3)
      • Manual (12)
      • Utile (3)
    • Media fun (42)
      • Jocuri (1)
      • Quiz-uri (14)
      • Video (27)
    • Sunt curios (137)
      • Lucruri de știut (22)
      • Sala de lectură (114)
  • Uncategorized (8)

MATERIALE RECENTE

  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (7/8 классы) / Новое издание 19/08/2024
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a VII-a/a VIII-a) / Versiune actualizată 05/04/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (3/4 классы) / Новое издание 23/02/2024
Școala de Jurnalism

CALENDAR

martie 2021
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« feb.   apr. »

ETICHETE

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Despre CJI

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este una din primele organizații de media din Republica Moldova, fondată în 1994, ca un proiect al Casei „Lumea Deschisă”. În 1998 devine organizație independentă.

mediacritica2016@gmail.com
(+373) 22 213-652

Materiale recente

  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (7/8 классы) / Новое издание 19/08/2024

Etichete

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Arhivă

  • februarie 2025 (1)
  • august 2024 (2)
  • aprilie 2024 (1)
  • februarie 2024 (2)
  • octombrie 2023 (3)
  • august 2023 (1)
  • mai 2023 (1)
  • aprilie 2023 (2)
  • martie 2023 (3)
  • februarie 2023 (4)
  • ianuarie 2023 (2)
  • decembrie 2022 (4)
  • noiembrie 2022 (2)
  • octombrie 2022 (6)
  • septembrie 2022 (2)
  • iunie 2022 (1)
  • martie 2022 (1)
  • octombrie 2021 (6)
  • septembrie 2021 (4)
  • august 2021 (2)
  • iunie 2021 (5)
  • mai 2021 (9)
  • aprilie 2021 (5)
  • martie 2021 (10)
  • februarie 2021 (11)
  • ianuarie 2021 (4)
  • decembrie 2020 (8)
  • noiembrie 2020 (5)
  • octombrie 2020 (11)
  • septembrie 2020 (4)
  • august 2020 (3)
  • iulie 2020 (2)
  • iunie 2020 (2)
  • mai 2020 (4)
  • aprilie 2020 (2)
  • februarie 2020 (3)
  • ianuarie 2020 (1)
  • noiembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (5)
  • septembrie 2019 (5)
  • august 2019 (3)
  • iulie 2019 (2)
  • iunie 2019 (3)
  • mai 2019 (3)
  • aprilie 2019 (2)
  • martie 2019 (4)
  • februarie 2019 (4)
  • ianuarie 2019 (4)
  • decembrie 2018 (2)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (6)
  • septembrie 2018 (2)
  • august 2018 (4)
  • iulie 2018 (2)
  • iunie 2018 (5)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (10)
  • martie 2018 (6)
  • februarie 2018 (7)
  • ianuarie 2018 (3)
© Centrul pentru Jurnalism Independent, 2018. Design ThemeFuse, 2018. Toate drepturile sunt rezervate.