Contrar tendințelor de pe rețelele sociale, unde tot mai mulți influenceri se fac remarcați prin videouri amuzante, senzaționalism sau provocări, două surori din Chișinău popularizează și cultivă dragostea pentru poezie. Bianca și Alexandra recită versuri de Mihai Eminescu sau Grigore Vieru și o fac atât de bine încât, în doi ani, au adunat o comunitate fidelă de urmăritori. Potrivit Stelei Roman, președinta Influencers Hub Moldova, puterea unei comunități constă nu neapărat în numărul mare de followeri, ci în mesajul transmis și în care crede.
Specialiștii în marketing îi denumesc pe influenceri drept persoane active în mediul online, care au o comunitate de urmăritori, ce au dobândit puterea de a influența anumite decizii ale acestora tocmai datorită conținutului informațional distribuit constant și consumat de audiență. Bianca (12 ani) și Alexandra (9 ani) sunt eleve la liceul „Prometeu” din Capitală, iar din 2018, pasiunea lor pentru poezie și literatură s-a materializat într-un proiect pe social media. Fetele au o pagină pe Facebook și alta pe Instagram unde își postează videourile în care recită poezii. Ele și-au făcut debutul în mediul online recitând Scrisoarea a III-a de Mihai Eminescu, după care a urmat o listă lungă de opere scrise de poeți români și basarabeni.
„Noi promovăm lectura, facem recenzii la cărțile care ni se par interesante, provocăm copiii să ne scrie despre experiența lor, oferim cărți în dar celor mai activi. Cititul cărților este una din activitățile noastre preferate, după care urmează dezbaterile cu prietenele noastre, cu părinții, cu verișoarele”, povestește Bianca.
Videourile de un minut și ceva atrag prin expresivitatea cu care este transmis mesajul poeziilor. Dovadă sunt multiplele comentarii și aprecieri din partea celor care le urmăresc. Fetele spun că, la școală, părerile despre proiectul lor online sunt împărțite – unii colegi le susțin, altora nu le place poezia. Totuși, prietenii le încurajează și participă în toate campaniile pe care le lansează.
„Mesajele urmăritorilor ne-au încurajat mereu. Atunci când reacționează la un story sau o postare, le răspundem cu drag. Ne bucură foarte mult faptul că am ajuns și în România, de unde vin reacții și comentarii foarte frumoase. Nu este un proiect ce se bazează pe faimă și cât mai mulți urmăritori. Ne bucurăm când vedem copii care recită, tineri care citesc și gândesc, oameni care au emoții pozitive”, afirmă fetele.
Și pentru că în mediul online contează interacțiunea cu audiența, comunitatea care te urmărește, Bianca și Alexandra desfășoară periodic diverse campanii. „De exemplu, la începutul acestui an școlar am organizat campania #poeziedeșcoală, în cadrul căreia copii ne trimiteau poeziile pe care le-au învățat în timpul lecțiilor. O altă campanie foarte frumoasă a fost cea de anul trecut, când a început pandemia: am încercat să recităm poezii scrise doar de poete”.
Contrar tendințelor actuale, Bianca și Alexandra au ales să se manifeste pe o nișă educativă.
„Poezia va rămâne mereu la modă, deoarece a fost, este și va fi un refugiu pentru oameni. Poezia te face să gândești, să meditezi, să înțelegi mai bine anumite sentimente și emoții. Prin versuri, ajungi să cunoști mai bine limba română, în toată frumusețea și bogăția ei lingvistică”, spun fetele.
În opinia Stelei Roman, președinta Influencers Hub Moldova, nu există o fișă de post de „influencer”, pentru că fiecare persoană își definește rolul și scopurile în funcție de prioritățile sale. „Influencerii și influencerele din Moldova deseori își folosesc platforma pentru a transmite mesaje informative pe nișa pe care o ocupă. De la informații legate de parenting și educație, consum conștient, ecologie, lupta cu prejudecățile, importanța participării la vot, până la informații despre îngrijire și stil de viață”.
Așadar, influencerii au la dispoziție o listă variată de subiecte și teme pe care le pot aborda în mediul online. În cazul Biancăi și Alexandrei, fetele îi îndeamnă pe oameni la o porție de poezie, motto-ul lor fiind „Nu există copilărie fără poezie”.
Și pentru că nu toți influencerii abordează teme educative și informative, mulți dintre ei fiind în cautare de senzaționalism și un număr mare de urmăritori, experții în marketing digital ne atenționează că influencerii îi pot influența pe elevi și adolescenți atât în sens pozitiv, cât și negativ. De aceea, pentru a nu cădea pradă riscurilor, este necesar să ne dezvoltăm simțul analitic și critic.
„Tentația de a urmări și a imita influenceri și influencere populari este mare. Este și explicabilă dorința de a face parte dintr-un «trib» popular sau cu o oarecare influență. Din păcate, cu cât un mesaj este mai controversat și mai «gălăgios», cu atât acesta este mai vizibil. Practic este imposibil să protejăm copiii de toate influențele negative din mediul online. De aceea, este imperativ necesar de a educa simțul discernământului și gândirea critică. Nu tot ce se transmite de către o persoană populară este adevărat, iar informația trebuie verificată din diferite surse, pentru a evita influențele nocive”, conchide Stela Roman.
Acest material este realizat în cadrul proiectului „Instrumente inovatoare de educație media pentru cetățeni bine informați”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Ambasadei Finlandei la București.
Citiți și Copii-vedete pe YouTube şi rețele sociale – instrument de promovare pentru branduri
Sursa foto: Ciripele/Facebook