Ce este educația media, cum ne informăm și cum discutăm în mediul online pentru a ne simți mereu în siguranță? Aceste subiecte au fost discutate împreună cu un grup de voluntari de la Centrul de Resurse pentru Tineri „UniT”, elevi ai Liceului „Boris Dânga” din orășelul Criuleni. Pe 25 octombrie, ei au participat la un Atelier de Educație Media, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).
„Activitatea se înscrie în contextul Săptămânii Educației Media, organizată în perioada 19-25 octombrie. Educația pentru media este o componentă esențială a activității CJI prin care contribuim la educarea societății în spiritul gândirii critice”, a menționat în debutul evenimentului, Victoria Tataru, coordonatoare de proiecte la CJI.
Diana Răileanu, jurnalistă cu experiență, care a activat în presa scrisă și la radio, a familiarizat tinerii cu mai aspecte interesante din culisele profesiei de jurnalist, oferindu-le informații utile despre cum trebuie să fie scrisă o știre, la ce întrebări trebuie să răspundă și cât de important este să verificăm sursele înainte de a transmite o noutate mai departe. Fiind și autoare de analize pentru Mediacritica, primul portal de educație mediatică lansat și susținut de CJI, jurnalista le-a vorbit tinerilor despre importanţa dezvoltării gândirii critice pentru a putea recunoaște informațiile corecte de cele false, tendențioase și manipulatorii.
„Trebuie să cunoașteți că persoanele dezinformate sunt mai ușor de manipulat. De regulă, manipulatorii urmăresc un anumit scop, spun adevărul pe jumătate, ne fac să credem și să acționăm după cum le place. Există diferite tehnici și instrumente de manipulare. Se manipulează inclusiv prin fotografii”, a explicat jurnalista, prezentându-le participanților câteva exemple din presă.
Jurnalista a dorit să afle dacă tinerii știu cine sunt trollii și care este rolul lor în spațiul online, provocându-i să le facă un portret pentru a ști cum să-i recunoască de alți utilizatori de pe Internet. Câteva minute mai târziu, profilul trollilor a fost adunat ca un puzzle din mai multe piese – trollul este „un utilizator anonim pe rețelele de socializare”, „are o identitate ascunsă”, „are nickname-ul cu nume fals”, „pe pagina de profil are puține fotografii”, „fotografia de profil poate fi una trucată”, „este deosebit de activ în perioada campaniilor electorale”, „rolul său este să destabilizeze situația”, „în cazul când suntem abordați de un troll este mai potrivit să-i refuzăm cererea de prietenie”, „trollul este nepoliticos și agramat”.
În ceea ce privește comportamentul online, Diana Răileanu a mai atenționat participanții asupra faptului că, într-un fel, acesta este un al doilea CV al fiecăruia dintre noi, prin urmare, este foarte important ca în spațiul virtual „să fim corecți, să avem un limbaj nediscriminatoriu, să fim respectuoși, să avem grijă ce mesaje transmitem și ce declarații facem”.
Pe parcursul discuției, voluntarii de la Centrul „UniT” au fost provocați să participe și la câteva activități interactive, în cadrul cărora și-au consolidat cunoștințele despre rolul educației media și importanța dezvoltării culturii media în societatea contemporană.
Dan Mihai, elev în clasa a 10-a laLiceul „Boris Dânga” din orășelul Criuleni: „Sunt conectat pe online practic non-stop. Folosesc rețelele sociale ca principala sursă de informare. Discuția de astăzi m-a determinat să conștientizez că, pe lângă beneficiile pe care ni le oferă mediul online, suntem expuși și multor pericole cărora le putem face față doar dacă suntem informați”.
Valeria Popescu, voluntară la Centrul „UniT”: „Întâlnirea de astăzi m-a determinat să înțeleg cât de important este să verific informațiile din mai multe surse. Astfel, am descoperit că unele știri manipulează și urmăresc scopul de a te face să gândești și acționezi într-un anumit mod. Am înțeles că atunci când mă informez trebuie să filtrez! Nu mă las manipulată!”
Andreea Motricală, elevă la Liceul „Boris Dânga” din orășelul Criuleni: „Particip cu plăcere la astfel de întâlniri pentru că ele mă ajută să înțeleg mai bine cum funcționează lucrurile în mediul online. Anterior, am practicat lecții de jurnalism în cadrul Programului Est-Curier. Concluzia este că, pentru a gândi sănătos, trebuie să ne informăm din mai multe surse. La fel, trebuie să învățăm să filtrăm mai bine informațiile pe care le citim în spațiul virtual”.
Atelierul a fost organizat în cadrul proiectului „Promovarea coeziunii în Moldova prin încurajarea incluziunii sociale și diminuarea discriminării” desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul programului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale – Faza II”, implementat din resursele acordate de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC).