Media Azi  |  Mediacritica  |  Școala de Studii Avansate în Jurnalism
site logo
  • De învățat
    • Curriculum
    • Manual
    • Utile
  • Media fun
    • Video
    • Quiz-uri
  • Sunt curios
    • Lucruri de știut
    • Sala de lectură
  • Jocuri
    • Cool Etica
    • Eu si presa
    • Media Erudit
  • Despre proiect
22/12/2022 Recente

Educația pentru media, pilonul moral al elevilor

Pedagogii au pus în dezbatere de multă vreme problema însușirii informațiilor, diferită de dobândirea cunoștințelor practice și conceptuale. Astăzi, informația este foarte accesibilă. Grație tehnologiilor, școala este un centru de informație de ultimă oră de pe întreg globul pământesc. Dar pentru a se încadra cu succes într-o lume în schimbare, elevii au nevoie de abilitatea de a selecta informațiile, de a decide ce este sau nu este important, de a respinge datele irelevante sau false, de a da sens critic, creativ sau productiv acelei părți din universul informațional cu care se vor confrunta. Pentru a manevra bine informația, elevul trebuie să știe să aplice operații de gândire, să învețe în mod critic, să trieze eficient datele, să le ofere sensuri care, la rândul lor, vor fi materializate în anumite comportamente sau produse. Impactul nu se produce automat.

La orele de limba și literatura română obișnuiesc ca elevii să identifice, să proceseze, să însușească și să utilizeze informații și idei, să perceapă corect și profund textul sau opera literară, adică le formez abilitatea de analiză și gândire critică. Am realizat însă că aici nu este suficient spațiu pentru acest deziderat și am căutat sprijin și la o altă disciplină. Astfel am descoperit Educația pentru media. Aceste două discipline se completează una pe alta, se suprapun prin concepția despre disciplină, prin competențele specifice și cele transdisciplinare, prin exigențele față de produsul final al elevului. Inserția Educației pentru media în disciplina Limba și literatura română, dar și în alte discipline școlare, este iminentă și necesită valorificare la maximum. Exact asta încerc să fac.

Disciplina Educația pentru media este un promotor al unui produs corect, echilibrat, echidistant, sobru: cum este o știre corectă; cum să fie aspectul unui afiș sau anunț de reclamă; ce este și cum se realizează o revistă școlară; cum se realizează un reportaj de la un eveniment etc. Mai mult ca atât, interviul și prezentarea audio/video înregistrată deja apropie elevul de suporturile tehnice ale mass-mediei adevărate, oferindu-i rolul de creator și evaluator al produsului concomitent pentru ambele discipline. Elevul din clasele V-VI, bunăoară, are ca sarcină să aprecieze un eveniment socio-cultural reflectat în mass-media, iar această disciplină opțională îi vine mult în ajutor, formându-i capacitatea de a discerne între o informație veridică și manipulare, de a lua decizii și de a acționa în cunoștință de cauză. Educația pentru media îl pregătește pentru aprecierea și raportare critică la produsul media, îl învață cum să recepteze o știre, mesajul unui film sau o postare pe rețelele sociale, limbajul echivoc al jurnalistului.

Elevii – consumatori avizați de media

Astăzi, când valul pandemic de COVID-19 și conflictul armat din estul țării vecine au adus o avalanșă de informații false, manipulatorii și foarte nocive, elevul este impus să gândească critic și rațional, să consume cu discernământ produsele mass-media, să verifice sursele, să ia decizii și să acționeze în cauză. Rolul disciplinei Educația pentru media crește considerabil, devine pilonul moral al elevului și el nu mai poate face compromisuri cu conștiința, cu adevărul. Prin extindere în familie, Educația pentru media se face și pentru părinți, venind cazul când  copilul este apt să-i ajute părintelui să înțeleagă știrea, publicitatea, demersul audio/video sau să deosebească site-ul sănătos de cel fals și manipulator, să gândească critic și rațional.

Predau Educația pentru media din 2018, încă în cadrul proiectului „Educația pentru media se face în școală”, promovat de Asociația Presei Independente. A fost o încercare reușită, am constatat un impact benefic, dar am considerat că nu este suficient. Am căutat studii consistente, profunde pentru a ghida mai bine elevii spre o cultură media elevată și le-am achiziționat la CJI. În procesul de predare am pus accent  pe descifrarea critică a mesajului audiovizual, pe lectura imaginii, pe modalităţi literare și nonliterare de reprezentare a realităţii. Am considerat această disciplină ca pe o resursă în stare să crească motivaţia elevului şi înţelegerea temeinică a celor învăţate. Am reușit să formez în elevi conștiința consumatorului avizat de media. Că am îndrăgit irevocabil această disciplină o spun activitățile mele sistematice cu elevii, cadrele didactice și părinții.

Educația pentru media merită loc în trunchiul disciplinelor școlare de bază. Ea este, în primul rând, ca un instrument de învățare adiacent, de dezvoltare a competențelor media și digitale avansate, foarte puțin prevăzute în programa școlară obligatorie. Un instrument care ar face din lecție  o experiență  de învățare mai aproape de interesele copilului, care ar facilita dezvoltarea competențelor de gândire critică la disciplinele socio-umane sau de limbă și comunicare și ar asigura continuitatea lor.

Educația pentru media te face să vezi lumea cu ochii deschiși, să fii conștient de calitatea produsului media selectat și consumat, să poți alege între adevărat și fals sau manipulator, să eviți cyberbullyingul și dezordinea informațională. Astfel, îți poți asigura o sănătate digitală și aduci contribuția proprie la o societate informațională mai sănătoasă.

Svetlana Borș,

profesoară de Limba și literatura română și Educație pentru media

LT,,Mihai Stratulat”, s. Boșcana, r. Criuleni

Materialul a fost realizat în cadrul proiectului „Promovarea educației media în rândul cetățenilor prin conținut media de calitate”, implementat de CJI in perioada noiembrie 2022-  martie 2023, cu sprijinul Institutului pentru Raportare despre Război și Pace (IWPR). Opiniile exprimate în acest material  nu reprezintă neapărat cele ale IWPR sau ale partenerilor săi. 

RUBRICI

  • Recente (223)
    • De învățat (19)
      • Curriculum (3)
      • Manual (12)
      • Utile (3)
    • Media fun (42)
      • Jocuri (1)
      • Quiz-uri (14)
      • Video (27)
    • Sunt curios (137)
      • Lucruri de știut (22)
      • Sala de lectură (114)
  • Uncategorized (8)

MATERIALE RECENTE

  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (7/8 классы) / Новое издание 19/08/2024
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a VII-a/a VIII-a) / Versiune actualizată 05/04/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (3/4 классы) / Новое издание 23/02/2024
Școala de Jurnalism

CALENDAR

decembrie 2022
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« nov.   ian. »

ETICHETE

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Despre CJI

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este una din primele organizații de media din Republica Moldova, fondată în 1994, ca un proiect al Casei „Lumea Deschisă”. În 1998 devine organizație independentă.

mediacritica2016@gmail.com
(+373) 22 213-652

Materiale recente

  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (7/8 классы) / Новое издание 19/08/2024

Etichete

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Arhivă

  • februarie 2025 (1)
  • august 2024 (2)
  • aprilie 2024 (1)
  • februarie 2024 (2)
  • octombrie 2023 (3)
  • august 2023 (1)
  • mai 2023 (1)
  • aprilie 2023 (2)
  • martie 2023 (3)
  • februarie 2023 (4)
  • ianuarie 2023 (2)
  • decembrie 2022 (4)
  • noiembrie 2022 (2)
  • octombrie 2022 (6)
  • septembrie 2022 (2)
  • iunie 2022 (1)
  • martie 2022 (1)
  • octombrie 2021 (6)
  • septembrie 2021 (4)
  • august 2021 (2)
  • iunie 2021 (5)
  • mai 2021 (9)
  • aprilie 2021 (5)
  • martie 2021 (10)
  • februarie 2021 (11)
  • ianuarie 2021 (4)
  • decembrie 2020 (8)
  • noiembrie 2020 (5)
  • octombrie 2020 (11)
  • septembrie 2020 (4)
  • august 2020 (3)
  • iulie 2020 (2)
  • iunie 2020 (2)
  • mai 2020 (4)
  • aprilie 2020 (2)
  • februarie 2020 (3)
  • ianuarie 2020 (1)
  • noiembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (5)
  • septembrie 2019 (5)
  • august 2019 (3)
  • iulie 2019 (2)
  • iunie 2019 (3)
  • mai 2019 (3)
  • aprilie 2019 (2)
  • martie 2019 (4)
  • februarie 2019 (4)
  • ianuarie 2019 (4)
  • decembrie 2018 (2)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (6)
  • septembrie 2018 (2)
  • august 2018 (4)
  • iulie 2018 (2)
  • iunie 2018 (5)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (10)
  • martie 2018 (6)
  • februarie 2018 (7)
  • ianuarie 2018 (3)
© Centrul pentru Jurnalism Independent, 2018. Design ThemeFuse, 2018. Toate drepturile sunt rezervate.