Pedagogii au pus în dezbatere de multă vreme problema însușirii informațiilor, diferită de dobândirea cunoștințelor practice și conceptuale. Astăzi, informația este foarte accesibilă. Grație tehnologiilor, școala este un centru de informație de ultimă oră de pe întreg globul pământesc. Dar pentru a se încadra cu succes într-o lume în schimbare, elevii au nevoie de abilitatea de a selecta informațiile, de a decide ce este sau nu este important, de a respinge datele irelevante sau false, de a da sens critic, creativ sau productiv acelei părți din universul informațional cu care se vor confrunta. Pentru a manevra bine informația, elevul trebuie să știe să aplice operații de gândire, să învețe în mod critic, să trieze eficient datele, să le ofere sensuri care, la rândul lor, vor fi materializate în anumite comportamente sau produse. Impactul nu se produce automat.
La orele de limba și literatura română obișnuiesc ca elevii să identifice, să proceseze, să însușească și să utilizeze informații și idei, să perceapă corect și profund textul sau opera literară, adică le formez abilitatea de analiză și gândire critică. Am realizat însă că aici nu este suficient spațiu pentru acest deziderat și am căutat sprijin și la o altă disciplină. Astfel am descoperit Educația pentru media. Aceste două discipline se completează una pe alta, se suprapun prin concepția despre disciplină, prin competențele specifice și cele transdisciplinare, prin exigențele față de produsul final al elevului. Inserția Educației pentru media în disciplina Limba și literatura română, dar și în alte discipline școlare, este iminentă și necesită valorificare la maximum. Exact asta încerc să fac.
Disciplina Educația pentru media este un promotor al unui produs corect, echilibrat, echidistant, sobru: cum este o știre corectă; cum să fie aspectul unui afiș sau anunț de reclamă; ce este și cum se realizează o revistă școlară; cum se realizează un reportaj de la un eveniment etc. Mai mult ca atât, interviul și prezentarea audio/video înregistrată deja apropie elevul de suporturile tehnice ale mass-mediei adevărate, oferindu-i rolul de creator și evaluator al produsului concomitent pentru ambele discipline. Elevul din clasele V-VI, bunăoară, are ca sarcină să aprecieze un eveniment socio-cultural reflectat în mass-media, iar această disciplină opțională îi vine mult în ajutor, formându-i capacitatea de a discerne între o informație veridică și manipulare, de a lua decizii și de a acționa în cunoștință de cauză. Educația pentru media îl pregătește pentru aprecierea și raportare critică la produsul media, îl învață cum să recepteze o știre, mesajul unui film sau o postare pe rețelele sociale, limbajul echivoc al jurnalistului.
Elevii – consumatori avizați de media
Astăzi, când valul pandemic de COVID-19 și conflictul armat din estul țării vecine au adus o avalanșă de informații false, manipulatorii și foarte nocive, elevul este impus să gândească critic și rațional, să consume cu discernământ produsele mass-media, să verifice sursele, să ia decizii și să acționeze în cauză. Rolul disciplinei Educația pentru media crește considerabil, devine pilonul moral al elevului și el nu mai poate face compromisuri cu conștiința, cu adevărul. Prin extindere în familie, Educația pentru media se face și pentru părinți, venind cazul când copilul este apt să-i ajute părintelui să înțeleagă știrea, publicitatea, demersul audio/video sau să deosebească site-ul sănătos de cel fals și manipulator, să gândească critic și rațional.
Predau Educația pentru media din 2018, încă în cadrul proiectului „Educația pentru media se face în școală”, promovat de Asociația Presei Independente. A fost o încercare reușită, am constatat un impact benefic, dar am considerat că nu este suficient. Am căutat studii consistente, profunde pentru a ghida mai bine elevii spre o cultură media elevată și le-am achiziționat la CJI. În procesul de predare am pus accent pe descifrarea critică a mesajului audiovizual, pe lectura imaginii, pe modalităţi literare și nonliterare de reprezentare a realităţii. Am considerat această disciplină ca pe o resursă în stare să crească motivaţia elevului şi înţelegerea temeinică a celor învăţate. Am reușit să formez în elevi conștiința consumatorului avizat de media. Că am îndrăgit irevocabil această disciplină o spun activitățile mele sistematice cu elevii, cadrele didactice și părinții.
Educația pentru media merită loc în trunchiul disciplinelor școlare de bază. Ea este, în primul rând, ca un instrument de învățare adiacent, de dezvoltare a competențelor media și digitale avansate, foarte puțin prevăzute în programa școlară obligatorie. Un instrument care ar face din lecție o experiență de învățare mai aproape de interesele copilului, care ar facilita dezvoltarea competențelor de gândire critică la disciplinele socio-umane sau de limbă și comunicare și ar asigura continuitatea lor.
Educația pentru media te face să vezi lumea cu ochii deschiși, să fii conștient de calitatea produsului media selectat și consumat, să poți alege între adevărat și fals sau manipulator, să eviți cyberbullyingul și dezordinea informațională. Astfel, îți poți asigura o sănătate digitală și aduci contribuția proprie la o societate informațională mai sănătoasă.
Svetlana Borș,
profesoară de Limba și literatura română și Educație pentru media
LT,,Mihai Stratulat”, s. Boșcana, r. Criuleni
Materialul a fost realizat în cadrul proiectului „Promovarea educației media în rândul cetățenilor prin conținut media de calitate”, implementat de CJI in perioada noiembrie 2022- martie 2023, cu sprijinul Institutului pentru Raportare despre Război și Pace (IWPR). Opiniile exprimate în acest material nu reprezintă neapărat cele ale IWPR sau ale partenerilor săi.