Media Azi  |  Mediacritica  |  Școala de Studii Avansate în Jurnalism
site logo
  • De învățat
    • Curriculum
    • Manual
    • Utile
  • Media fun
    • Video
    • Quiz-uri
  • Sunt curios
    • Lucruri de știut
    • Sala de lectură
  • Jocuri
    • Cool Etica
    • Eu si presa
    • Media Erudit
  • Despre proiect
11/08/2025 Recente

CJI și DW Akademie au format un nou grup de cadre didactice care vor integra conținuturile de educație media la limba română și limba engleză

În anul de studii 2025-2026, în alte 10 instituții de învățământ din Republica Moldova va fi implementat Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinelor de bază. Astfel, în cinci instituții, programul va fi implementat la limba română în clasa a VI-a și în alte cinci instituții acesta va fi realizat la limba engleză, în clasa a X-a. Inițiativa, pusă în aplicare al treilea an consecutiv, este avizată de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC) și este desfășurată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu DW Akademie.

20 de profesoare de la cele 10 instituții de învățământ, care participă la implementarea programului în anul de învățământ 2025-2026, și-au dezvoltat abilitățile media și au învățat cum să integreze în noul an de studii conceptele de educație media la limba română, în clasa a VI-a și, respectiv, la limba engleză, în clasa a X-a, în cadrul unei instruiri organizată în perioada 7-9 august 2025 la Chișinău.

Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a făcut o retrospectivă a programului începând cu anul 2023-2024, atunci când inițiativa a fost implementată la limba română, iar în următorul an de studii – la limba engleză în clasa a X-a. „Experiența celor doi ani de implementare a programului în școală ne-a demonstrat că inițiativa este una viabilă, care poate aduce plusvaloare procesului educațional. Lecțiile de limba română și cele de engleză, cu elemente de integrare media, au devenit mai interesante, interactive și au presupus o implicare mai activă a elevilor în cadrul lecțiilor. Ne exprimăm speranța că și dvs. veți avea aceeași opinie la finalul implementării programului,” a spus Mariana Tabuncic.

Cristina Leva, ofițeră de proiecte a DW Akademie în Republica Moldova, a evidențiat faptul că în acest an grupul de instruire este unul mixt, alcătuit din 10 cadre didactice de la treapta gimnazială care predau limba română în clasa a VI-a și alte 10 cadre didactice de la treapta liceală care predau limba engleză în clasa a X-a. „Experții vă vor sprijini în procesul de integrare a conceptelor-cheie de educație media la disciplinele predate, astfel încât să le puteți transmite elevilor competențele necesare pentru a analiza critic informația, a înțelege modul în care funcționează mass-media și a deveni utilizatori activi și responsabili ai conținutului digital. Este un pas important pentru ca discipolii dvs. să facă față provocărilor informaționale actuale,” a subliniat Cristina Leva.

Timp de trei zile, ghidați de formatoarea Natalia Grîu și managerul proiectului Educație pentru media din Lituania, Arminas Varanauskas, cadrele didactice au explorat conținutul manualelor la limba română și limba engleză pentru a identifica cele mai bune oportunități și perspective de integrare a conceptelor de educație media la cele două discipline. De asemenea, participanții au avut la dispoziție metodologia de integrare, precum și modulele dezvoltate în primii doi ani de pilotare.

„Orice disciplină școlară lucrează cu informația, ceea ce înseamnă că există oportunități reale de a integra conținuturi de educație media în orice materie. Educația media presupune ca fiecare cadru didactic să fie empatic, creativ și dispus să-și adapteze abordările la realitățile fiecărei clase, pornind de la nevoile și capacitățile elevilor. Limba română și limba engleză sunt disciplinele unde educația media poate fi integrată foarte organic,” consideră Natalia Grîu.

„În contextul unui program școlar deja foarte încărcat, integrarea conceptelor de educație media în cadrul disciplinelor existente devine nu doar o soluție viabilă, ci și singura opțiune realistă. Educația media înseamnă, în esență, dezvoltarea gândirii critice și a competențelor de lucru cu informația – abilități esențiale în orice domeniu de studiu,” susține Arminas Varanauskas.
Pe parcursul a trei zile, participanții au explorat diverse aspecte ale educației media, au discutat despre diferența dintre fapte și opinii și au examinat diverse subiecte media care pot fi integrate în lecțiile de limba română și limba engleză. De asemenea, au analizat reforma curriculară inițiată de MEC în anul 2025 din perspectiva noilor educații, printre care se regăsește și educația media.

Lucrând în perechi, au studiat metodologia de integrare a educației media și au elaborat unități de învățare în cadrul proiectării pe termen lung.

Participanții au apreciat îmbinarea conținuturilor teoretice cu activitățile practice în cadrul instruirii și consideră că infuzarea conceptelor de educație media la lecțiile de limba română și limba engleză va contribui la dezvoltarea gândirii critice în rândul elevilor și elevelor. De asemenea, cadrele didactice susțin că „schimbul de bune practice din cadrul instruirii a fost clar, captivant, interactiv și inovativ”.

Irina Mutruc, profesoară de limba engleză la Liceul Teoretic „Ion Creangă”, mun. Bălți:
Pilotarea Programului de integrare a conceptelor de educație media la disciplinele de bază – limba română și limba engleză este o oportunitate foarte bună de a pune în valoare importanța educației media. M-a impresionat calitatea organizării instruirii și a materialelor propuse, de la metodologia privind integrarea educației media în predarea limbii engleze la setul de planuri de lecții propuse, bine structurate și bogate în metode interesante, accentul fiind pus pe utilizarea și crearea de produse media actuale, populare printre tineri. Formatorii au reușit să ne capaciteze cu cunoștințe și instrumente necesare pentru a implementa cele învățate la ore. Este un program în care învață toți, și profesorii, și elevii, prin cooperare și colaborare. Cunoștințele obținute ne vor ajuta să contribuim la educarea unor tineri mai pregătiți și mai competenți în utilizarea surselor media.

Ștefan Belei, profesor de limba română la Liceul Teoretic „Hyperion”, or. Durlești:
Educația media integrată în orele de limba română le va permite elevilor să-și dezvolte gândirea critică și să-și formeze propriile opinii în legătură cu anumite fapte sau procese. Sunt convins că noua abordare integrată a educației media la limba română va responsabiliza elevii, iar ei vor reflecta asupra valorilor din societate, a noțiunilor precum manipularea sau propaganda, vor analiza produsele/informațiile media din perspectivă etică. Mai mult, elevii vor învăța cum să utilizeze media într-un mod creativ și constructiv, mai ales prin jocul de rol, exprimându-și opinii sau relevând experiențe proprii. De asemenea, își vor dezvolta competențele media pentru a naviga mai sigur într-o lume digitală tot mai complexă.

Natalia Ursu, profesoară de limba engleză la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, mun. Bălți:
La această instruire am descoperit cât de importantă este educația media și cât de bine se pot integra conceptele acesteia în cadrul lecțiilor de limba engleză. Împreună cu colegele am lucrat cu proiecte didactice prin care elevii de clasa a X-a nu doar își vor îmbunătăți abilitățile de limba engleză, ci își vor dezvolta competența de gândire critică, atenția la detalii și capacitatea de a analiza informațiile corect. Urmează să implic elevii în activități practice – vom analiza împreună știri din surse diferite, vom compara titluri și imagini pentru a vedea cum pot influența percepția, vom crea articole și postări respectând etica media și vom lucra în echipe pentru a formula concluzii argumentate. Abia aștept să punem în practică aceste idei la orele de limba engleză, cu discuții aprinse, analize și provocări pe care le vom accepta cu entuziasm.

Dorina Vacari, profesoară de limba engleză la Liceul Teoretic „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”, or. Drochia:
Pe parcursul celor trei zile de activități, am testat metode inovative de predare care integrează produse media autentice, precum videoclipuri, podcasturi și articole, la lecțiile de limba engleză. Am învățat cum să dezvoltăm competențele media ale elevilor, cum să le stimulăm gândirea critică și cum să-i ajutăm să distingă între fapte și opinii – aspecte esențiale în era digitală. Această experiență a fost una extrem de valoroasă, oferindu-ne instrumentele necesare pentru a crea un mediu de învățare interactiv și relevant, care să răspundă nevoilor elevilor din ziua de azi.

În anul de studii 2023-2024, Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinelor de bază a fost implementat în clasa a VI-a la limba română, iar în anul de studii 2024-2025 acesta a fost introdus în clasa a X-a la limba engleză. În total, pe parcursul celor doi ani de studii, 41 de profesoare de la 21 instituții de învățământ au infuzat elemente de educație media la limba română și, respectiv, limba engleză.
Programul este realizat de CJI în parteneriat cu DW Akademie și cu suportul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

Proiectul „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, este implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ). 

RUBRICI

  • Recente (226)
    • De învățat (19)
      • Curriculum (3)
      • Manual (12)
      • Utile (3)
    • Media fun (42)
      • Jocuri (1)
      • Quiz-uri (14)
      • Video (27)
    • Sunt curios (137)
      • Lucruri de știut (22)
      • Sala de lectură (114)
  • Uncategorized (8)

MATERIALE RECENTE

  • Platforma digitală Educație pentru media – un nou instrument educațional, care face procesul de studii mai interactiv 28/08/2025
  • CJI a lansat Platforma digitală Educație pentru media 21/08/2025
  • CJI și DW Akademie au format un nou grup de cadre didactice care vor integra conținuturile de educație media la limba română și limba engleză 11/08/2025
  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
Școala de Jurnalism

CALENDAR

august 2025
L Ma Mi J V S D
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« feb.    

ETICHETE

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Despre CJI

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este una din primele organizații de media din Republica Moldova, fondată în 1994, ca un proiect al Casei „Lumea Deschisă”. În 1998 devine organizație independentă.

mediacritica2016@gmail.com
(+373) 22 213-652

Materiale recente

  • Platforma digitală Educație pentru media – un nou instrument educațional, care face procesul de studii mai interactiv 28/08/2025
  • CJI a lansat Platforma digitală Educație pentru media 21/08/2025
  • CJI și DW Akademie au format un nou grup de cadre didactice care vor integra conținuturile de educație media la limba română și limba engleză 11/08/2025

Etichete

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Arhivă

  • august 2025 (3)
  • februarie 2025 (1)
  • august 2024 (2)
  • aprilie 2024 (1)
  • februarie 2024 (2)
  • octombrie 2023 (3)
  • august 2023 (1)
  • mai 2023 (1)
  • aprilie 2023 (2)
  • martie 2023 (3)
  • februarie 2023 (4)
  • ianuarie 2023 (2)
  • decembrie 2022 (4)
  • noiembrie 2022 (2)
  • octombrie 2022 (6)
  • septembrie 2022 (2)
  • iunie 2022 (1)
  • martie 2022 (1)
  • octombrie 2021 (6)
  • septembrie 2021 (4)
  • august 2021 (2)
  • iunie 2021 (5)
  • mai 2021 (9)
  • aprilie 2021 (5)
  • martie 2021 (10)
  • februarie 2021 (11)
  • ianuarie 2021 (4)
  • decembrie 2020 (8)
  • noiembrie 2020 (5)
  • octombrie 2020 (11)
  • septembrie 2020 (4)
  • august 2020 (3)
  • iulie 2020 (2)
  • iunie 2020 (2)
  • mai 2020 (4)
  • aprilie 2020 (2)
  • februarie 2020 (3)
  • ianuarie 2020 (1)
  • noiembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (5)
  • septembrie 2019 (5)
  • august 2019 (3)
  • iulie 2019 (2)
  • iunie 2019 (3)
  • mai 2019 (3)
  • aprilie 2019 (2)
  • martie 2019 (4)
  • februarie 2019 (4)
  • ianuarie 2019 (4)
  • decembrie 2018 (2)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (6)
  • septembrie 2018 (2)
  • august 2018 (4)
  • iulie 2018 (2)
  • iunie 2018 (5)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (10)
  • martie 2018 (6)
  • februarie 2018 (7)
  • ianuarie 2018 (3)
© Centrul pentru Jurnalism Independent, 2018. Design ThemeFuse, 2018. Toate drepturile sunt rezervate.