Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a lansat Platforma digitală Educație pentru media, un instrument educațional modern destinat să sprijine profesorii și elevii în accesarea unor resurse de calitate în domeniul educației media. Evenimentul a avut loc pe 21 august 2025 în incinta Liceului Teoretic Republican „Aristotel” din Chișinău și a întrunit profesori și profesoare, care predau disciplina Educație pentru media.
Platforma oferă acces gratuit la conținutul manualelor digitale Educație pentru media la toate treptele de învățământ – primar, gimnazial și liceal – în limbile română și rusă. Autoarele manualelor tipărite Educație pentru media, Loretta Handrabura și Natalia Grîu, sunt și autoarele manualelor digitale.
Scopul platformei digitale este de a sprijini cadrele didactice în procesul de predare a disciplinei Educație pentru media și de a face procesul instructiv-educativ cât mai activ și interactiv. Platforma poate fi accesată de pe pagina www.cji.md la rubrica Educație media – https://emi.cji.md/
Mariana Tabuncic, manageră de program CJI a menționat în debutul evenimentului că această platformă aduce educația media mai aproape de școală, oferind instrumente practice și conținut modern care corespunde intereselor de cunoaștere și informare ale elevilor. „Manualul digital reprezintă o etapă firească în adaptarea educației media la era digitală. Am reușit să transformăm manualele tipărite într-un instrument digital interactiv și accesibil, care să facă învățarea mai atractivă pentru elevi. Platforma aparține dvs., profesorilor și elevilor. Vă încurajăm să o explorați cât mai mult posibil la orele de Educație pentru media”, a spus Mariana Tabuncic.
Roxana Teodorcic, reprezentanta Internews, a salutat inițiativa digitalizării manualelor de Educație pentru media, precizând că dezvoltarea acestei platforme digitale arată nu doar angajamentul de a crește o generație care gândește critic, dar și angajamentul de a deveni mai interactivi. „Trăim într-o eră în care schimbările sunt inevitabile. Inițial, Internews a susținut crearea și tipărirea manualelor în format fizic, dar în timp am constatat că nu este suficient. Respectiv, ne-am bucurat atunci când CJI a venit cu inițiativa digitalizării manualelor, astfel încât procesul de studiu în clasă să fie mai interesant, mai creativ, mai captivant. De fapt, avem acum un model cum era printată și era digitală pot interacționa în mod armonios. Noi vă încurajăm să răsfoiți digital acest manual, să veniți cu feedback, să ne spuneți ce funcționează și care sunt reacțiile elevilor, astfel încât conținutul manualului să poată fi îmbunătățit”, a spus Roxana Teodorcic.
Nicu Lucas, dezvoltator al conținutului digital al Platformei, a prezentat functionalitățile acesteia. „Intenția noastră a fost să creăm un produs util, astfel încât profesorii și elevii să-l poată folosi cu ușurință, indiferent de nivelul lor de competențe digitale. Manualele nu sunt doar pagini scanate, ci conținuturi interactive, cu exerciții, jocuri și materiale multimedia care fac învățarea mai atractivă și mai dinamică. Un alt avantaj este că platforma poate fi actualizată constant”, a spus Nicu Lucas.
La evenimentul de lansare au fost prezenți 45 de profesori și profesoare de la toate treptele de învățământ, care predau disciplina opțională Educație pentru media. Co-autoarea manualelor cu același nume, Natalia Grîu, a prezentat modalități practice de utilizare a platformei la orele de Educație pentru media și a ghidat profesorii și profesoarele în aplicarea eficientă a conținutului digital în cadrul lecțiilor, deopotrivă cu manualele tipărite.
„Lansarea acestei platforme reprezintă un pas important în procesul de modernizare a procesului de predare-învățare și dezvoltare a gândirii critice în rândul elevilor. Manualele digitale oferă conținut adaptat vârstei, sarcini interactive, jocuri, exerciții și sugestii practice care transformă disciplina Educație pentru media într-o nouă experiență de predare-învățare”, a spus Natalia Grîu.
În cadrul unor activități practice, profesorii și profesoarele au explorat conținutul digital al manualelor Educație pentru media și l-au corelat cu conținutul manualelor printate.
Valentina Ghilaș, învățătoare la Gimnaziul „Tudor Strișcă” din s. Satul Nou, r-n Cimișlia, a menționat că din 2017 a reușit să dezvolte gândirea critică a mai multor generații de elevi de la treapta primară prin intermediul disciplinei Educație pentru media. „Am predat această disciplină și pot confirma interesul deosebit pe care elevii îl manifestă. Conținutul este actual, apropiat de viața lor de zi cu zi și îi ajută să înțeleagă mai bine lumea informațională în care trăiesc. Acum, odată cu lansarea versiunii digitale a manualelor, sunt sigură că implicarea elevilor va crește și mai mult, pentru că această platformă le vorbește pe limba lor – este interactivă, cu un conținut vizual bogat”, a subliniat învățătoarea.
Ala Morcov, profesoară la Liceul Teoretic „Ion Creangă” din s. Coșnița, r-n Dubăsari, și-a împărtășit experiența de integrare a conceptelor de educație media la orele de limba română, în clasa a VI-a – o altă inițiativă a CJI menită să dezvolte gândirea critică a elevilor. „Am avut o interacțiune excelentă cu elevii. La lecțiile de limba română am creat împreună produse media variate, interactive și creative, care i-au făcut mult mai dinamici, implicați și dornici să învețe. Acum, digitalizarea manualelor de Educație pentru media completează perfect această experiență, aducând resurse moderne și atractive, susținând interesul pentru cunoaștere al alevilor”, a menționat profesoara.
Svetlana Dreglea, profesoară la Liceul Teoretic „N.Gogol” din mun. Bălți, a apreciat interactivitatea platformei, precizând că acest lucru motivează elevii. „Resursele digitale transformă lecțiile de Educație pentru media într-o experiență atractivă și apropiată de elevi. Sperăm că liceenii vor reacționa la exercițiile interactive, la jocurile și sarcinile vizuale, ceea ce le va stimula curiozitatea și dorința de a învăța. Cred că această platformă îi va ajuta să-și dezvolte nu doar gândirea critică, ci și anumite abilități digitale. Faptul că la lecții vom utiliza telefoanele, va spori interesul elevilor”, consideră profesoara.
Platforma este destinată profesorilor și elevilor, care vor preda/învăța disciplina Educație pentru media începând cu anul de studii 2025-2026. De asemenea, aceasta este accesibilă și publicului larg.
Inițiativa predării disciplinei opționale Educație pentru media în școală este susținută de Ministerul Educației și Cercetării și este pusă în aplicare din anul 2017.
Platforma digitală Educație pentru media a fost creată în cadrul proiectului „Avansarea educației mediatice și sprijinirea mass-media din Republica Moldova”, susținut de Suedia și implementat de Internews. Programul își propune să contribuie la creșterea unui sector media divers.