Media Azi  |  Mediacritica  |  Școala de Studii Avansate în Jurnalism
site logo
  • De învățat
    • Curriculum
    • Manual
    • Utile
  • Media fun
    • Video
    • Quiz-uri
  • Sunt curios
    • Lucruri de știut
    • Sala de lectură
  • Jocuri
    • Cool Etica
    • Eu si presa
    • Media Erudit
  • Despre proiect
28/10/2025 Recente

Educația media conferă mai multă eficiență predării-învățării la diferite discipline școlare

Integrarea educației media la toate disciplinele școlare devine o necesitate și nu este doar o opțiune. Aceasta a fost una dintre concluziile făcute în cadrul celei de-a treia ediții a Forumului de Educație Media 2025, desfășurat la Chișinău, unde profesoare, experți, reprezentanți ai autorităților au discutat despre experiențele, provocările și perspectivele dezvoltării educației media în Republica Moldova.

La sesiunea „Integrarea educației media în cadrul disciplinelor de bază”, Natalia Grîu, expertă și formatoare în domeniul Educației pentru media, a subliniat importanța dezvoltării competențelor media în școală. „Astăzi discutăm deschis despre necesitatea integrării educației media în cadrul disciplinelor școlare de bază. Îmi amintesc că, acum câțiva ani când am demarat procesul de dezvoltare a curriculei pentru disciplina Educație pentru media, integrarea reprezenta următorul pas firesc. Cu timpul, datorită eforturilor societății civile, s-a ajuns să se conștientizeze cât de esențială este capacitatea omului de a lucra cu informația. Aceasta este o competență pentru viață, integratoare, de care are nevoie atât profesorul de matematică, cât și cel de limbi străine, biologie sau chimie”, a spus Natalia Grîu.

Ea a adăugat că educația media „ne ajută să facem față provocărilor lumii în care trăim, o lume a informațiilor și a relațiilor umane, nu doar a obiectelor”. „Suntem în al treilea an de pilotare a educației media la două discipline de bază. Am dezvoltat o metodologie pentru integrarea conceptelor de educație media la limba română și limba engleză. Profesoarele implicate au elaborat proiecte de lecții bazate pe abordarea de jos în sus, pornind de la experiențele elevilor. Chestionarele de evaluare arată o creștere semnificativă a capacității acestora de a analiza informația, de a face diferența dintre fapt și opinie, de a înțelege ce este o știre. Educația pentru media conferă mai multă eficiență procesului de predare-învățare la diverse discipline școlare”, a fost concluzia Nataliei Grîu.

Daniela Tîrsînă, consultantă principală în cadrul Direcției politici în învățământul general a Ministerului Educației și Cercetării, a vorbit despre evoluția cadrului normativ și necesitatea integrării transversale a educației media. „Am început cu predarea Educației pentru media ca disciplină opțională, dar am ajuns la etapa în care aceasta nu mai este o opțiune, ci o necesitate. Avem toate premisele pentru a acționa în această direcție – un cadru normativ internațional, transpus în cel național, și un context favorabil oferit de agenda de integrare europeană”, a spus Daniela Tîrsînă.

Ea a subliniat că în procesul de dezvoltare a noului program școlar, lansat recent, experții curriculari au fost instruiți asupra modului în care pot integra educația media la disciplinele lor. „Dacă ești un profesor deschis către nou, poți integra conceptele de educație media în orice disciplină – de la limbi străine la matematică, istorie sau științe. De exemplu, la istorie putem analiza propaganda și dezinformarea, la matematică putem interpreta grafic datele statistice din știri și identifica manipulările numerice, iar la geografie putem analiza modul în care media prezintă fenomenele naturale. Educația media își găsește locul în toate disciplinele – prin analiza critică, creativitate și deschidere către nou”, a menționat Daniela Tîrsînă.

Cristina Cernei, profesoară la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Chișinău, și-a împărtășit experiența de integrare a elementelor de educație media în predarea limbii engleze. „Personal, mi-a fost ușor să implementez abordarea integrată a educației media la limba engleză. Există mult conținut online care poate fi discutat la fiecare oră, iar elevii sunt interesați de subiecte actuale, chiar dacă acestea nu întotdeauna coincid cu interesele mele. Rolul profesorului este să-i învețe pe elevi să-și pună mereu întrebarea De ce?”, a spus profesoara.

Ea a încheiat cu un îndemn în adresa cadrelor didactice. „Contează foarte mult creativitatea noastră. Încurajez profesorii să le ofere elevilor sarcini de a crea conținut video pe diverse subiecte. Dacă în procesul de căutare și analiză a informației elevii vor avea capacitatea de a crea conținut empatic și tolerant, atunci vom forma cetățeni mai responsabili și mai implicați”, consideră Cristina Cernei.

În cadrul sesiunii „Instrumente inovatoare în domeniul Educației media”, discuțiile au vizat importanța modalităților inovative de a promova educația media – prin instrumente digitale și prin teatru.

Natalia Grîu, care este și co-autoarea manualelor digitale Educație pentru media, a menționat că manualele digitale sunt mai ofertante decât cele tipărite. „Acestea integrează extensii multimedia, videoclipuri, sarcini interactive. Profesorul poate lucra cu materiale apropiate de interesele elevilor, cu elemente de gamificare și interactivitate. Am urmărit un echilibru între sarcinile statice și cele care stimulează analiza critică a informației. Manualele sunt un sprijin real atât pentru elevi, cât și pentru profesori”, a spus Natalia Grîu.

Gabriela Lungu, directoarea Teatrului Municipal de Păpuși „Guguță”, a vorbit despre impactul spectacolului educațional PikPok.online@guguță care a ajuns la peste două mii de copii, inclusiv în mediul rural.

„Atunci când am lansat această inițiativă, în colaborare cu CJI, nu ne-am așteptat la un asemenea impact. După fiecare spectacol, discutăm cu copiii, iar reacțiile lor ne surprind de fiecare dată. Generațiile care vin sunt net superioare nouă – înțeleg totul din jumătate de cuvânt. Ideea spectacolului era să arătăm cum poate fi creat un fals pe ecran. În același timp, am dorit să transmitem lecția că, de partea cealaltă a ecranului, poate fi cineva pe care nu îl cunoști și care poate reprezenta o reală amenințare. Este esențial ca elevii să conștientizeze aceste riscuri și să-și dezvolte gândirea critică în raport cu pericolele care vin din mediul digital”, a conchis Gabriela Lungu.

Cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media a adunat circa 100 de participanți: cadre didactice, bibliotecari, experți locali și de peste hotare, autorități, reprezentanți ai organizațiilor partenere etc. Evenimentul, organizat de CJI o dată la doi ani, facilitează schimbul de opinii și idei, oferind oportunitatea de a analiza tendințele și perspectivele din domeniu.

Cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectelor „Avansarea educației mediatice și sprijinirea mass-mediei din Republica Moldova”, susținut de Suedia și implementat de Internews, „Avansarea Alfabetizării Informaționale și Media – Faza a II-a”, implementat de International Media Support (IMS), cu sprijinul financiar al guvernului Danemarcei, și „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, implementat în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).

RUBRICI

  • Recente (239)
    • De învățat (19)
      • Curriculum (3)
      • Manual (12)
      • Utile (3)
    • Media fun (42)
      • Jocuri (1)
      • Quiz-uri (14)
      • Video (27)
    • Sunt curios (137)
      • Lucruri de știut (22)
      • Sala de lectură (114)
  • Uncategorized (8)

MATERIALE RECENTE

  • Educația pentru media: o necesitate pentru formarea tinerelor generații 30/10/2025
  • Educația media și verificarea faptelor – o responsabilitate comună a jurnaliștilor și cetățenilor 29/10/2025
  • Educația media conferă mai multă eficiență predării-învățării la diferite discipline școlare 28/10/2025
  • Elaborarea unei politici naționale în domeniul Alfabetizării Informaționale și Media, următorul pas necesar pentru Republica Moldova 27/10/2025
  • Centrul pentru Jurnalism Independent a lansat a treia ediție a Forumului de Educație Media – Moldova Media Literacy Forum 24/10/2025
Școala de Jurnalism

CALENDAR

octombrie 2025
L Ma Mi J V S D
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« sept.    

ETICHETE

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Despre CJI

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este una din primele organizații de media din Republica Moldova, fondată în 1994, ca un proiect al Casei „Lumea Deschisă”. În 1998 devine organizație independentă.

mediacritica2016@gmail.com
(+373) 22 213-652

Materiale recente

  • Educația pentru media: o necesitate pentru formarea tinerelor generații 30/10/2025
  • Educația media și verificarea faptelor – o responsabilitate comună a jurnaliștilor și cetățenilor 29/10/2025
  • Educația media conferă mai multă eficiență predării-învățării la diferite discipline școlare 28/10/2025

Etichete

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Arhivă

  • octombrie 2025 (10)
  • septembrie 2025 (2)
  • august 2025 (3)
  • iulie 2025 (1)
  • februarie 2025 (1)
  • august 2024 (2)
  • aprilie 2024 (1)
  • februarie 2024 (2)
  • octombrie 2023 (3)
  • august 2023 (1)
  • mai 2023 (1)
  • aprilie 2023 (2)
  • martie 2023 (3)
  • februarie 2023 (4)
  • ianuarie 2023 (2)
  • decembrie 2022 (4)
  • noiembrie 2022 (2)
  • octombrie 2022 (6)
  • septembrie 2022 (2)
  • iunie 2022 (1)
  • martie 2022 (1)
  • octombrie 2021 (6)
  • septembrie 2021 (4)
  • august 2021 (2)
  • iunie 2021 (5)
  • mai 2021 (9)
  • aprilie 2021 (5)
  • martie 2021 (10)
  • februarie 2021 (11)
  • ianuarie 2021 (4)
  • decembrie 2020 (8)
  • noiembrie 2020 (5)
  • octombrie 2020 (11)
  • septembrie 2020 (4)
  • august 2020 (3)
  • iulie 2020 (2)
  • iunie 2020 (2)
  • mai 2020 (4)
  • aprilie 2020 (2)
  • februarie 2020 (3)
  • ianuarie 2020 (1)
  • noiembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (5)
  • septembrie 2019 (5)
  • august 2019 (3)
  • iulie 2019 (2)
  • iunie 2019 (3)
  • mai 2019 (3)
  • aprilie 2019 (2)
  • martie 2019 (4)
  • februarie 2019 (4)
  • ianuarie 2019 (4)
  • decembrie 2018 (2)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (6)
  • septembrie 2018 (2)
  • august 2018 (4)
  • iulie 2018 (2)
  • iunie 2018 (5)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (10)
  • martie 2018 (6)
  • februarie 2018 (7)
  • ianuarie 2018 (3)
© Centrul pentru Jurnalism Independent, 2018. Design ThemeFuse, 2018. Toate drepturile sunt rezervate.