Media Azi  |  Mediacritica  |  Școala de Studii Avansate în Jurnalism
site logo
  • De învățat
    • Curriculum
    • Manual
    • Utile
  • Media fun
    • Video
    • Quiz-uri
  • Sunt curios
    • Lucruri de știut
    • Sala de lectură
  • Jocuri
    • Cool Etica
    • Eu si presa
    • Media Erudit
  • Despre proiect
29/10/2025 Recente

Educația media și verificarea faptelor – o responsabilitate comună a jurnaliștilor și cetățenilor

În cadrul unei sesiuni desfășurate la cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media, organizată pe 24 octombrie curent, a fost abordat modul în care educația media corelează cu verificarea faptelor.

Moderatoarea evenimentului, jurnalista Ana Sîrbu, a menționat că verificarea faptelor nu mai este responsabilitatea exclusivp a jurnaliștilor și redacțiilor, ci este „o responsabilitate civică și a altor consumatori de conținut media – a școlilor, caselor de cultură, poate chiar primăriilor, centrelor medicale etc., unde fiecare trebuie să analizeze faptele”.

Redactora-șefă a portalului Mediacritica.md, Victoria Dodon, a evidențiat dinamica accelerată a fenomenului dezinformării. „În acest domeniu lucrurile s-au schimbat foarte mult și sunt numeroși factori care contribuie la această schimbare rapidă și continuă. Ceea ce era valabil acum o lună sau acum jumătate de an deja nu mai este actual. Unul dintre factorii care au contribuit la schimbări majore ține de evoluția tehnologiilor. Astăzi, deepfake-urile și alte conținuturi generate de inteligența artificială sunt tot mai verosimile, iar expresia «Am văzut cu ochii mei» deja nu mai este valabilă. Dezinformarea, falsurile, toate aceste conținuturi care exploatează emoții circulă rapid. Este suficientă o jumătate de oră pe o rețea precum TikTok ca să știi că ți-ai atins publicul. Această arhitectură a rețelelor sociale favorizează răspândirea într-un fel anume a conținutului nociv și este tot mai dificil să o combați și să-i ții piept. În plus, mi se pare că ceea ce vedem tot mai des este o criză de autoritate, pentru că dacă anterior ne raportam la instituții, demnitari sau funcționari, acum mulți actori publici sunt ei înșiși o sursă de dezinformare. Respectiv, oamenii nu mai știu în ce să creadă”, potrivit ei.

Victoria Dodon a recomandat profesoarelor participante la Forum ca, împreună cu elevii, să analizeze mai des tehnicile de manipulare și apelul la emoții precum frica, mila sau ura, care pot fi exploatate pentru a induce anumite stări și reacții.

Jurnalista de investigație Liuba Șevciuc, co-fondatoarea proiectului media Cu Sens, a propus o soluție concretă: „O metodă de a lupta cu dezinformarea și falsurile este de a produce cât mai mult conținut jurnalistic autentic, astfel încât să-i informăm pe oameni despre ce se întâmplă cu adevărat în această țară. La fel, combatem falsurile prin demonstrarea probelor: publicăm documente, alte materiale. Campioni la falsuri sunt politicienii, în special cei din tabăra prorusă”, a spus jurnalista.

De asemenea, profesorilor li s-a sugerat să analizeze, împreună cu elevii, declarațiile aleșilor locali, evenimentele din localități, precum ședințele consiliilor raionale, care adesea sunt disponibile în format video. Participanții au fost îndemnați să examineze promisiunile funcționarilor publici, pentru a evalua dacă acestea reflectă adevărul sau conțin elemente de manipulare.

Matei Vrabie, manager de program la Funky Citizens, România, a împărtășit din experiența sa în domeniul verificării faptelor, accentuând importanța adaptării mesajelor pentru tineri. „De multe ori trebuie să ne ajustăm mesajul, astfel încât și cei mici să ne înțeleagă, nu doar cei maturi. Transmitem mesaje foarte simple și țintite pe fiecare comunitate. Vorbim despre situațiile de dezinformare actuale pentru comunitatea în care mergem”, a spus expertul din România.

În încheierea sesiunii, Victoria Dodon a recomandat ca elevii din clasele primare să fie învățați să formuleze întrebări corecte, pentru a putea dezvolta singuri un raționament critic. „Să ieșim din paradigma «trebuie să faci așa cum am spus eu, trebuie să gândești așa cum am zis eu, pentru că eu sunt maturul priceput». Noi continuăm să criticăm persoana și nu ideea. De aceea este important să-i învățăm pe copii să combată idei, să facă dezbateri într-un mod sănătos”, consideră ea.

Matei Vrabie a subliniat, la rândul său, importanța promovării știrilor pozitive. „În prezent, aproape nimeni nu mai scrie despre lucrurile frumoase care se întâmplă în țară sau în alte state. Trebuie să învățăm să răstălmăcim cuvântul sau dezinformarea respectivă, astfel încât să gândim altfel, să spargem bulele informaționale”, este de părere expertul.

În final, Liuba Șevciuc a precizat că nu recomandă un anumit instrument de verificare a știrilor false, deoarece acestea se schimbă foarte rapid, însă pledează pentru dezvoltarea gândirii critice. Ea a reamintit despre importanța verificării informației din cel puțin două surse independente.

Cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media a adunat circa 100 de participanți: cadre didactice, bibliotecari, experți locali și de peste hotare, autorități, reprezentanți ai organizațiilor partenere etc. Evenimentul, organizat de CJI o dată la doi ani, facilitează schimbul de opinii și idei, oferind oportunitatea de a analiza tendințele și perspectivele din domeniu.

Cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectelor „Avansarea educației mediatice și sprijinirea mass-mediei din Republica Moldova”, susținut de Suedia și implementat de Internews, „Avansarea Alfabetizării Informaționale și Media – Faza a II-a”, implementat de International Media Support (IMS), cu sprijinul financiar al guvernului Danemarcei, și „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, implementat în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).

RUBRICI

  • Recente (239)
    • De învățat (19)
      • Curriculum (3)
      • Manual (12)
      • Utile (3)
    • Media fun (42)
      • Jocuri (1)
      • Quiz-uri (14)
      • Video (27)
    • Sunt curios (137)
      • Lucruri de știut (22)
      • Sala de lectură (114)
  • Uncategorized (8)

MATERIALE RECENTE

  • Educația pentru media: o necesitate pentru formarea tinerelor generații 30/10/2025
  • Educația media și verificarea faptelor – o responsabilitate comună a jurnaliștilor și cetățenilor 29/10/2025
  • Educația media conferă mai multă eficiență predării-învățării la diferite discipline școlare 28/10/2025
  • Elaborarea unei politici naționale în domeniul Alfabetizării Informaționale și Media, următorul pas necesar pentru Republica Moldova 27/10/2025
  • Centrul pentru Jurnalism Independent a lansat a treia ediție a Forumului de Educație Media – Moldova Media Literacy Forum 24/10/2025
Școala de Jurnalism

CALENDAR

octombrie 2025
L Ma Mi J V S D
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« sept.    

ETICHETE

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Despre CJI

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este una din primele organizații de media din Republica Moldova, fondată în 1994, ca un proiect al Casei „Lumea Deschisă”. În 1998 devine organizație independentă.

mediacritica2016@gmail.com
(+373) 22 213-652

Materiale recente

  • Educația pentru media: o necesitate pentru formarea tinerelor generații 30/10/2025
  • Educația media și verificarea faptelor – o responsabilitate comună a jurnaliștilor și cetățenilor 29/10/2025
  • Educația media conferă mai multă eficiență predării-învățării la diferite discipline școlare 28/10/2025

Etichete

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Arhivă

  • octombrie 2025 (10)
  • septembrie 2025 (2)
  • august 2025 (3)
  • iulie 2025 (1)
  • februarie 2025 (1)
  • august 2024 (2)
  • aprilie 2024 (1)
  • februarie 2024 (2)
  • octombrie 2023 (3)
  • august 2023 (1)
  • mai 2023 (1)
  • aprilie 2023 (2)
  • martie 2023 (3)
  • februarie 2023 (4)
  • ianuarie 2023 (2)
  • decembrie 2022 (4)
  • noiembrie 2022 (2)
  • octombrie 2022 (6)
  • septembrie 2022 (2)
  • iunie 2022 (1)
  • martie 2022 (1)
  • octombrie 2021 (6)
  • septembrie 2021 (4)
  • august 2021 (2)
  • iunie 2021 (5)
  • mai 2021 (9)
  • aprilie 2021 (5)
  • martie 2021 (10)
  • februarie 2021 (11)
  • ianuarie 2021 (4)
  • decembrie 2020 (8)
  • noiembrie 2020 (5)
  • octombrie 2020 (11)
  • septembrie 2020 (4)
  • august 2020 (3)
  • iulie 2020 (2)
  • iunie 2020 (2)
  • mai 2020 (4)
  • aprilie 2020 (2)
  • februarie 2020 (3)
  • ianuarie 2020 (1)
  • noiembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (5)
  • septembrie 2019 (5)
  • august 2019 (3)
  • iulie 2019 (2)
  • iunie 2019 (3)
  • mai 2019 (3)
  • aprilie 2019 (2)
  • martie 2019 (4)
  • februarie 2019 (4)
  • ianuarie 2019 (4)
  • decembrie 2018 (2)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (6)
  • septembrie 2018 (2)
  • august 2018 (4)
  • iulie 2018 (2)
  • iunie 2018 (5)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (10)
  • martie 2018 (6)
  • februarie 2018 (7)
  • ianuarie 2018 (3)
© Centrul pentru Jurnalism Independent, 2018. Design ThemeFuse, 2018. Toate drepturile sunt rezervate.