Profesorii şi profesoarele care predau la treptele gimnazială şi liceală din cadrul Liceului „Da Vinci” şi-au dezvoltat competenţele media în cadrul unui nou program de instruire în domeniul Educaţiei pentru media. Formarea, la care au participat 21 de profesoare şi doi profesori, a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în perioada 18-20 august 2020.
Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura, dr. în filologie, una dintre autoarele manualului de Educaţie pentru media, şi Aneta Gonţa, dr. în politologie, cercetătoare media şi lectoră universitară.
În cuvântul său de salut, Oxana Iuteş, reprezentanta Internews în Moldova, a evidenţiat faptul că educaţia media trebuie să înceapă de la o vârstă cât mai timpurie, pentru a învăţa copiii de mici să pună la îndoială orice informaţie. „Ei trebuie să ştie că pe internet sunt lucruri foarte interesante, dar, în acelaşi timp, trebuie să cunoască faptul că pe internet, uneori, este şi foarte periculos. Internews are peste 70 de proiecte în întreaga lume, dintre care majoritatea sunt dedicate dezvoltării gândirii critice şi dezvoltării unei presei independente sănătoase. Orice om din ţara noastră trebuie să aibă acces la o informaţie credibilă şi la un mediu de presă sănătos, cu mai puţină manipulare, propagandă, având suficient discernământ pentru a detecta aceste fenomene care, din păcate, în ţara noastră prevalează şi în viaţa politică, şi în cea socială”, a spus Oxana Iuteş, încurajând profesorii să-şi dezvolte în permanenţă gândirea critică.
Timp de trei zile, cadrele didactice au explorat conţinutul manualului de Educaţie pentru media, treapta de liceu, elaborat de CJI, au învăţat noi tehnici de predare şi şi-au format noi competenţe digitale, prin utilizarea unui şir de instrumente web.
Formatoarele Loretta Handrabura şi Aneta Gonţa au ajutat participanţii să înţeleagă ce reprezintă mass-media şi de ce este important să punem accent pe dezvoltarea culturii media în societatea contemporană, care sunt efectele pozitive şi negative ale media asupra elevilor, cum putem identifica elementele de propagandă în era digitală, care sunt sursele veridice de documentare, cum ar trebui să percepem mesajul media sau ce presupune comportamentul etic în online.
Instruirea a constituit şi un bun prilej pentru ca participanţii/participantele să-şi testeze cunoştinţele media prin intermediul unor teste şi quizz-uri online, să-şi dezvolte capacităţile de analiză critică şi, la final, să-şi înfrângă temerile legate de predarea acestei noi discipline şcolare.
„Un atelier de lucru interactiv şi plin de lumină, care a reuşit să aducă orizonturilor noastre capacitatea de a înţelege că dacă ne dorim ca elevii noștri să poată depăși problemele de astăzi și de mâine, trebuie să le oferim instrumentele de care au nevoie. Educaţia media îi poate ajuta să rezolve multe dintre problemele lor, atât personale, cât și sociale”, consideră Mariana Timotin, profesoară de limba engleză din cadrul Liceului „Da Vinci”.
Până în prezent, CJI a instruit 171 de învăţătoare, 120 de profesori şi profesoare de la treapta gimnazială şi 97 de profesori şi profesoare de la treapta liceală. Disciplina opţională Educaţie pentru media este predată în şcolile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învăţământ – primar, gimnazial şi liceal.
Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova” (MEDIA-M), finanţat de USAID şi UK Aid şi implementat de Internews în Moldova.