În era tehnologiilor, copiii și adolescenții sunt tot mai expuși pericolului dependenței de smartphone. Orele în șir petrecute în fața ecranului unui telefon mobil sunt un indicator sigur ce marchează debutul dependenței de tehnologii. Potrivit unui studiu realizat în 2015 de Magenta Consulting, 84% dintre părinți din R. Moldova susțin că își lasă copiii să se joace la telefon, tabletă sau calculator atât timp cât își doresc cei mici. În medie, copiii petrec aproape 2 ore zilnic în fața ecranului unui gadget.
Atât psihologii, cât și profesorii și părinții notează multiplele efecte negative ale dependenței de telefonul mobil. Această dependență influențează negativ asupra dezvoltării intelectuale și educaționale a copiilor, atenționează experții.
Psihologul Sergiu Toma menționează oboseala și neliniștea drept unele dintre principalele efecte, iar lista continuă cu „dificultăți de a percepe informația scrisă (mai greu percep sensul textelor) și scăderea motivației de a rămâne implicat în sarcini de învățare – telefonul începe să aibă funcția de suzetă pentru plictiseală, dar nu instrument de soluționare a problemelor cotidiene”.
Părinții care observă adicția copiilor față de dispozitivele mobile ar trebui să reacționeze și să le corijeze comportamentul. Așadar, potrivit psihologului Sergiu Toma, „părinții ar trebui să introducă reguli noi privind timpul pe care îl petrec toți membrii familiei la telefoane, să discute despre pericolele timpului exagerat și să accentueze că își fac griji, dar nu îi controlează fără sens. Nu în ultimul rând, ei trebuie să-și revadă programul și să găsească timp pentru a merge la psiholog sau psihoterapeut”.
Pentru părinții care se confruntă deja cu dependența de smartphone, recomandările psihologului Sergiu Toma sunt următoarele:
- Abstinența și înlocuirea smartphone-ului cu ceva care poate genera satisfacție similară;
- Utilizarea telefonului doar „cu scop”;
- Renegocierea timpului și a activităților zilnice.
Impregnate atât de mult în viața de zi cu zi, smartphone-urile au devenit parte a unei realități care nu poate fi neglijată.
De aceea, specialiștii recomandă folosirea dozată a acestor dispozitive în cazul în care un părinte decide totuși să-i ofere copilului său un smartphone. Jocurile pe telefon sau folosirea unor aplicații nu trebuie să depășească 1-2 ore pe zi. Funcția principală a dispozitivului urmează să fie preponderent școlară, folosită în scopuri concrete – sună, răspunde la telefon.
Acest material este realizat în cadrul proiectului „Instrumente inovatoare de educație media pentru cetățeni bine informați”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Ambasadei Finlandei la București.
Sursa foto: Freepik