De patru ani, cultivăm gândirea critică în rândul elevilor și îi determinăm să consume informația cu multă precauție. Reușim să facem acest lucru împreună cu profesorii care răspund îndemnului nostru de a deveni mesagerii gândirii critice în școală. An de an, reușim să extindem numărul dascălilor și al elevilor care doresc să consume informația cu discernământ. Astăzi, nu mai discutăm cu profesorii despre educație pentru media ca despre un termen necunoscut și nu confundăm această noțiune cu educația pentru mediu, așa cum se întâmpla la începuturi. Educația pentru media devine un termen încetățenit în vocabularul elevilor, profesorilor și al consumatorilor de informație. Pentru că am ajuns la un nou sfârșit de an de școlar, iar vacanța mare bate la ușă, trecem în revistă realizările anului care s-a scurs în acest domeniu.
Cu siguranță, anul de studii 2020-2021 a fost un an al provocărilor pentru elevi, profesori și părinți. În contextul pandemiei de COVID-19, învățământul tradițional a fost periodic alternat cu învățământul la distanță, fapt care, evident, a perturbat din mersul firesc al lucrurilor. Dar chiar și în aceste condiții, Educația pentru media a rămas o disciplină solicitată, care și-a demonstrat importanța și valoarea anume în vremuri de grea încercare. În acest an de studii, în procesul de predare a disciplinei care cultivă gândirea critică au fost antrenate 74 de cadre didactice, iar 2.454 de elevi de la toate cele trei trepte de învățământ și-au îmbunătățit abilitățile în domeniul educației media.
Concursul „Educație pentru media – prioritate în școala mea”
La începutul anului școlar am lansat concursul Educația pentru media – prioritate în școala mea, pentru a încuraja profesorii, elevii și părinții să se implice în diverse activități de educație media pe parcursul întregului an școlar. 20 de instituții de învățământ au dat curs invitației noastre de a participa la concurs, iar după o primă etapă de evaluare a dosarelor 12 școli au fost admise la cea de-a doua etapă a competiției. Timp de șase luni, în perioada 1 noiembrie 2020 – 30 aprilie 2021, acestea au desfăşurat activităţi de educaţie media în școală și în afara școlii, discutând despre siguranța online, gândire critică, comportamentul în spațiul virtual și alte subiecte de interes. Am format și un grup pe Facebook, oferindu-le posibilitatea profesorilor să facă un schimb eficient de experiență și de idei pentru a promova educația media în rândul comunității școlare și nu doar. Am rămas impresionați de interesul și entuziasmul cu care profesorii s-au implicat în acest concurs, reușind să transmită entuziasmul mai departe elevilor, colegilor, părinților.
Săptămâna Educației Media
A devenit deja o tradiție ca în luna octombrie, în contextul Săptămânii Mondiale a Educaţiei Media, declarată de UNESCO, CJI să organizeze Săptămâna Educaţiei Media în Moldova. În perioada 19-25 octombrie, peste 1.200 de elevi și profesori au participat la activități şcolare, dar şi extrașcolare de promovare a culturii media și a consumului critic de informație. Au fost organizate concursuri de postere, expoziții de fotografii, dezbateri sau ateliere de discuții la care au fost abordate subiecte de educație media. De asemenea, în contextul Săptămânii Educației Media, CJI a anunțat două competiții pentru elevi – un concurs de postere și fotografii la tema „Eu în lumea media”, pentru elevii claselor primare, și un concurs de materiale video la tema „Dezinformarea pe timp de pandemie”, pentru elevi din clasele de gimnaziu și liceu. În total, la concurs au fost depuse 75 de materiale, 48 dintre care au fost postere sau colaje, iar 27 – materiale video. Șapte premii au fost oferite elevilor sau claselor de la treapta primară, iar șase – la treptele gimnazială și liceală.
Traininguri de Educație pentru media
Din iulie 2020 și până în aprilie 2021 am organizat 12 programe de instruire la toate cele trei trepte de învățământ școlar. În cadrul acestora, 230 de profesori și profesoare, învățători și învățătoare și-au dezvoltat noi competențe media, au învățat cum să utilizeze instrumente și metode de predare inovative și au făcut schimb de idei și experiență. Am ajuns virtual și la profesorii care predau în școlile de limbă rusă din nordul și sudul țării, inclusiv la cei din Găgăuzia, pentru a-i ajuta și pe ei să înțeleagă cum funcționează media și de ce este important să gândim critic. În total, în perioada 2017-2021 am organizat 27 de programe de instruire la toate cele trei trepte de învățământ în cadrul cărora au fost instruiți 533 învățători și învățătoare, profesori și profesoare.
Noi manuale la treapta primară, tipărite
Pentru a oferi posibilitate unui număr cât mai mare de elevi să învețe disciplina Educație pentru media, în acest an am tipărit un nou lot de manuale la treapta primară, pentru că celelalte loturi s-au epuizat „ca pâinea caldă”. Astfel, alte 1.000 de exemplare de manuale de Educație pentru media vor ajunge în următorii ani de studii pe băncile elevilor din clasele primare. Astăzi, avem în depozit manuale pentru toate cele trei trepte de învățământ atât în limba română, cât și rusă, care sunt transmise școlilor cu titlu gratuit. Profesorii care au urmat programele noastre de instruire și vor să predea disciplina Educație pentru media în școală trebuie doar să ne bată la ușă și să treacă pragul CJI. Manualele în format electronic pot fi accesate pe platforma Educaţia Mediatică.
Hackathon 2020 – instrumente noi pentru a dezvolta gândirea critică
Pentru a facilita procesul de predate-învățare a Educației pentru media în școală, la ediția din 2020 a Hackathonului media „Puterea a cincea”, cu tema Educaţie media: analizăm, conştientizăm, am provocat echipele să creeze instrumente și aplicații care ar putea fi folosite la lecțiile de Educație pentru media. Două echipe câștigătoare și-au pus la încercare creativitatea și ingeniozitatea și au dezvoltat timp de jumătate de an două produse care vin în ajutorul cadrelor didactice. Este vorba de platforma educațională ODATĂ-EDU, care pune la dispoziția profesorilor și profesoarelor, elevilor și elevelor un set de exerciții și quizz-uri pentru a susține procesul de predare a Educației pentru media în școală. Echipa Tinerii Abraziv Online, de la Centrul Media pentru Tineri, a creat serialul Educație pentru media, iar cele 10 episoade, cu o durată de 2-4 minute fiecare, prezintă subiecte de educație media într-un format energic, interesant și uşor de înţeles pentru elevi. Ambele produse au fost deja testate de către elevi la acest sfârșit.
Publicarea unui set de materiale de educație media
Pe tot parcursul anului de studii, am menținut interesul publicului față de tematica educației media, publicând pe platforma Educația Mediatică o serie de materiale interesante și accesibile, ajutându-i astfel pe elevi și profesori, dar și pe consumatorii de media să înțeleagă mai bine anumite subiecte. Astfel, am scris ce presupune noul atac cibernetic – phishing-ul, am discutat despre netichetă și despre sexting, am analizat impactul violenței de pe micile ecrane asupra psihicului elevilor, am descoperit de ce este capabilă camera telefonului mobil, am văzut cum putem face fotografii reușite cu telefonul, am identificat noi aplicații care pot face lecțiile de Educație pentru media mai interesante și mai interactive. De asemenea, am discutat cu profesoarele Cristina Cernei și Galina Sîrbu, care ne-au împărtășit din experiența lor de predare a Educației pentru media în școală. Am realizat și quiz-uri pentru a ajuta elevii să-și testeze cunoștințele digitale și să afle ce știu despre Educația pentru media.
Lansarea primului podcast de educație media
Tot în acest an, ne-am propus să ajungem și la ascultătorii noștri, lansând primul podcast de educație media din țară – Podcast cuMINTE. Din septembrie 2020, vă îndemnăm să filtrați ceea ce citiți în presă, auziți la televizor sau aflați de pe rețele cu ajutorul primului podcast din țară despre dezinformarea din media, tehnici de manipulare și știrile false. Podcastul cuMINTE apare de două ori pe lună, în limbile română și rusă, și este moderat de jurnalista Ana Sârbu. În cadrul celor 17 ediții de Podcast cuMINTE am discutat inclusiv despre limitele popularității pe Internet, am aflat care este impactul inteligenței artificiale asupra modului în care ne informăm sau am trecut în revistă miturile despre Covid-19 ce au făcut înconjurul lumii.
Profesorii – cei care ne dau aripi
Cele mai valoroase pentru noi rămân a fi impresiile profesorilor – ale celor care cultivă zi de zi gândirea critică în rândul elevilor, părinților, colegilor. Mesajele lor încurajatoare ne dau aripi și ne conving că ceea ce facem este important și util în secolul XXI, când suntem supuși unei avalanșe informaționale fără precedent, iar fără gândire critică nu putem supraviețui. Irina Mutruc, profesoară de Educație pentru media la Liceul „Ion Creangă” din Bălți, confirmă că „elevii sunt încântați de disciplina Educație pentru media, au învățat multe lucruri utile și ceea ce este cel mai important – urmează recomandările care se cer pentru a fi un consumator conștient de informații”. Angelica Plămădeală, profesoară de Educație pentru media la Liceul „Olimp” din satul Puhăceni, Anenii Noi, susține că deși este la „primul an de predare a Educației pentru media, am înțeles din start că este vorba de o disciplină valoroasă nu doar pentru tineri și elevi, dar și pentru profesori”. În opinia Alionei Pulbere, profesoară la Liceul „Mihail Bârcă” din Mileștii Mici, Ialoveni, „cursul Educație pentru media se pliază pe cerințele timpului, fiind o disciplină care rămâne actuală prin prisma conținuturilor pe care le abordează”.
Continuă să alegi Educaţia pentru media!
Până în luna septembrie 2021, profesorii împreună cu părinţii şi elevii au posibilitatea să aleagă disciplinele opţionale pe care le vor studia în anul de învăţământ 2021-2022. În acest context, vă încurajăm să aflați 5 motive ce v-ar determina să optați în favoarea disciplinei Educație pentru media în școală.
Vă îndemnăm să urmăriţi platforma educatia.mediacritica.md, unde vom continua să publicăm materiale utile consumatorilor de media de toate vârstele.
Centrul pentru Jurnalism Independent organizează activităţi de educaţie media în cadrul proiectului „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova”, susţinut de Deutsche Welle Akademie şi finanţat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania, în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova (MEDIA-M)”, realizat în parteneriat cu Internews şi finanţat de USAID, UK, în cadrul proiectului „Sporirea sprijinului pentru instituţiile media de limbă rusă independente şi pentru eforturile în domeniul Educaţiei media”, finanţat de Ministerul Afacerilor Externe al Regatului Țărilor de Jos, precum și în cadrul proiectului „Instrumente inovatoare de educație media pentru cetățeni bine informați”, implementat cu sprijinul Ambasadei Finlandei la București.