Ce au în comun Limba engleză și Educația pentru media? Cum ar putea fi interconectate aceste discipline pentru binele elevilor? Asta și-a propus să afle Irina Mutruc, profesoară de Limba engleză de la Liceul Teoretic Republican „Ion Creangă” din Bălți, participantă la Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinelor de bază, desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în parteneriat cu DW Akademie și susținut de Ministerul Educației și Cercetării (MEC).
Cu experiență în diverse activități de educație media, Irina Mutruc este convinsă că, în prezent, competențele media sunt esențiale pentru orice elev. „Educația media este unul dintre cele mai importante aspecte ale educației și trebuie să fie obligatorie, respectiv, m-a bucurat inițiativa de a o face în cadrul orelor de engleză. Conform curriculumului la limba străină, profesorii trebuie să integreze diverse produse media în procesul de predare-învățare-evaluare pentru a-i obișnui pe elevi să comunice în limba străină cu vorbitori nativi. În plus, la această disciplină avem posibilitatea să abordăm varii subiecte care sunt în conexiune directă cu realitatea și știm bine că tinerii se informează, preponderent, din lumea virtuală, acolo unde este multă dezinformare”, precizează profesoara.
Lecțiile au fost o adevărată provocare pentru elevii din clasa a X-a, care au fost încurajați să-și dezvolte creativitatea și să creeze diverse conținuturi și produse media în limba engleză. Sub ghidarea profesoarei, ei s-au descurcat foarte bine, deși, inițial, sarcina nu a fost dintre cele mai ușoare. „De la început erau curioși, interesați, ascultau cu atenție, apoi, când au fost puși în situația să aplice cunoștințele și să creeze propriul lor conținut, au devenit un pic stresați și copleșiți. Am depus efort și le-am oferit tot sprijinul ca să depășim obstacolele, încurajându-i să continuăm cu pași mici, dar siguri. Ulterior, m-a bucurat faptul că au început să se cunoască mai bine între ei și să se ajute reciproc, să facă proiecte în grup, iar, la ultimele teme, a fost o plăcere să-i observ implicați, responsabili, prezentând produsele la timp și de o calitate tot mai bună. Am observat, cu admirație, evoluția fiecăruia și sunt mândră de ei. De fapt, și ei au ajuns a fi mulțumiți, recunoscând că a fost provocator, dar interesant și foarte util, întrucât au aflat multe lucruri noi – cum să distingă între fapte și opinii, cum să consume și să analizeze informația”, recunoaște Irina Mutruc.

Profesoara mai spune că asemenea inițiative sunt extrem de necesare și că va continua să facă educație media, fie la orele de Limba engleză și la cele de management al clasei în calitate de dirigintă, fie în cadrul cursului opțional de Educație pentru media. „Deseori ne ciocnim de situația când elevii consultă surse nesigure, aduc informație falsă, neverificată și trebuie să le explicăm și să le dezvoltăm anumite competențe media. Datorită programului, această abordare devine mai ușoară, fiind încadrată în conținut și proiectată din timp, astfel avem doar de câștigat dezvoltând paralel mai multe competențe. Este adevărat că nu orice profesor o poate face, deoarece și profesorii au nevoie de instruiri, de informație actualizată, iată de ce acest proiect m-a ajutat să revăd anumite concepte, să aflu despre alte fenomene din mediul virtual despre care nu știam, să învăț metode de a le aborda și explica corect. Am acumulat mai multe cunoștințe, le-am reactualizat unde era nevoie, am adunat mai multe materiale, am învățat metode noi care, cu siguranță, mă vor ajuta și de acum încolo”, concluzionează profesoara.

În primul semestru al anul de studii 2025-2026, douăzeci de profesoare și un profesor din cadrul a zece instituții de învățământ din Republica Moldova au implementat Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinelor Limba română în clasa a VI-a și Limba engleză în clasa a X-a. Desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în parteneriat cu DW Akademie și susținut de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), programul a sprijinit formarea unei generații de elevi mai conștienți și mai bine pregătiți să navigheze în spațiul informațional.
Proiectul „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, este implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).