Lecții cu jurnaliști pe post de invitați speciali sau vizite la redacțiile posturilor de televiziune, astfel încearcă învățătoarea Adriana Bujag să le cultive elevilor săi interesul pentru media și rolul acestora în viața de zi cu zi. La Școala Internațională „Heritage”, cursul „Educație pentru media” se studiază al doilea an, iar Adriana Bujag face parte din primul grup de profesori instruiți de Centrul pentru Jurnalism Independent ca să predea această disciplină.
– Doamnă Bujag, nu puțini sunt cei care susțin că astăzi în școală se predau prea multe cursuri, iar elevii sunt supra-obosiți. În ce măsură, în acest caz, își justifică prezența și utilitatea cursul opțional „Educație pentru media”?
– După mine, este o cerință a timpului. Acest curs îi ajuta pe elevi să consume informații relevante și utile, să discearnă între manipulare și adevăr. De facto, „Educație pentru media” are menirea să transforme dependența de tehnologie și de rețelele de socializare a elevilor în noi experiențe cognitive. Elevii de azi sunt cei care trebuie să poată să-și exprime liber o opinie, să relaționeze pozitiv și constructiv cu ceilalți, să aibă încredere în propria persoană și să posede spirit critic și de autoevaluare. Tocmai aceste abilități le dezvoltă acest curs inedit.
– Ce teme discutați cu elevii Dvs. și ce îi captivează cel mai mult?
– Indiscutabil, elevii noștri sunt interesați de subiectele de actualitate. Vorbim cu ei despre presa online și cea tipărită, despre audiovizual, film și noile media… Și chiar dacă uneori se întâmplă ca, la început de oră, unele studii de caz să le pară mai seci, pe parcurs acestea neapărat se transformă într-un subiect interactiv și captivant, astfel încât ei nici nu-și dau seama cât de repede s-a scurs lecția.
– Cum se schimbă gândirea elevilor pe parcursul anului de studii? Devin ei mai critici atunci când consumă orice tip de media?
– Este dificil să te încadrezi cu tot ce îți propui în doar o oră pe săptămână, cât este alocat pentru acest curs. Dar, cu atât mai mult, sunt mândră de ei: deja pot selecta și analiza știrile – la nivelul vârstei pe care o au, bineînțeles -, deja știu cum să formuleze întrebări pertinente. Bunăoară, în cadrul unui exercițiu practic realizat în cadrul cursului, am avut-o în calitate de invitată pe jurnalista Liliana Barbăroșie de la Radio „Europa Liberă” Chișinău. Și să știți că i-am admirat pe elevii noștri! Mă bucuram pentru ei când răspundeau și puneau întrebări ca niște adevărați consumatori media, care deja au un spirit critic bine format… În plus, „Educația pentru Media” vine ca o mănușă pentru unele teme de la alte cursuri, cum e Limba și literatura română, Științele, Dezvoltarea personală, Istoria. Cert este că elevii învață atunci când profesorul predă cu dăruire. Ei simt acest lucru.
– Obișnuiți să organizați întâlniri tete-a-tete cu jurnaliștii. Ce le place cel mai mult elevilor când au ocazia să interacționeze direct cu oamenii din media?
– Cea mai recentă vizită a fost în redacția PRO TV Chișinău. Elevii l-au ascultat cu un interes deosebit pe directorul de programe al postului și au fost uimiți de tenacitatea și numărul mare de oameni care stau în spatele unui buletin de știri de „doar” 30 minute. Apoi, au adresat multe întrebări despre varietatea știrilor, impactul și imparțialitate lor, dar și despre dotarea tehnică a postului, calitățile și studiile necesare unui prezentator etc. Formularea și diversitatea întrebărilor, dar și curiozitatea elevilor, au fost apreciate și de cei care ne-au ghidat în excursie.
– Ce recomandări ați avea pentru a îmbunătăți acest curs?
– Este un curs util și interesant, potrivit ca să fie studiat timp de doi ani în clasele primare. Activitatea învățătorului și a elevilor e diversă, iar abordarea unei teme în clasa a III-a poate fi completată cu noile cunoștințe din următorul an. În plus, sunt multe subiecte care necesită a fi predate mai mult decât o oră săptămânal… Cursul devine o necesitate a elevului și o dirijare corectă a comportamentului copilului, consumator de media, de către profesor. Sunt binevenite excursiile și întâlnirile cu persoane care au legătură cu subiectul predat. Nu e musai să fie pe viu, pot fi organizate și online. Chiar este o oportunitate de a utiliza noile media.