Prezentul studiu de caz analizează modul în care televiziunile monitorizate (Moldova 1, Prime TV, Canal 2, NTV Moldova, Accent TV, RTR Moldova, Publika TV, Jurnal TV, Pro TV și TV 8) au reflectat rezultatele primului sondaj de opinie cu tematică electorală. Sondajul a fost realizat de Asociaţia Sociologilor şi Demografilor, care a făcut publice rezultatele lui în cadrul unei conferințe de presă pe 7 mai 2018.
Tema studiului de caz este relevantă, dat fiind faptul că sondajele de opinie, utilizate cu rea-credință și mai ales în alegeri, pot deveni instrument de manipulare a electoratului. Din acest motiv, față de sondaje și față de reflectarea lor sunt înaintate cerințe speciale – fie prin norme de reglementare, fie prin norme de autoreglementare.
Moldova 1
În Declarația politicii editoriale pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018, difuzării sondajelor de opinie cu tematică electorală este consacrat un capitol aparte – VIII, iar în p.8.1. al acestuia, Moldova 1 își asumă să difuzeze „rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală… doar în cazurile în care acestea vor fi însoțite de următoarele informații:
– denumirea organizației care a efectuat sondajul;
– data sau intervalul de timp în care s-a desfășurat sondajul și metoda utilizată;
– dimensiunea eșantionului și marja maximă de eroare;
– comanditarul sondajului și sursa de finanțare;
– dovada privind informarea CEC despre desfășurarea sondajului de opinie cu tematică electorală în conformitate cu prevederile Codului electoral”.
Moldova 1, în ediția informativă din 7 mai 2018 a trecut cu vederea rezultatele sondajului (ceea ce nu-i de condamnat), dând prioritate altor teme, pe care le-a considerat mai importante pentru telespectatorii săi, cum ar fi (primele cinci din ediție):
- Troleibuze fără fir până la Sângera
- Tractoare din partea Japoniei pentru fermierii moldoveni
- Circulație restricționată în centrul capitalei
- Peste 20 de străzi din capitală vor fi plombate săptămâna aceasta
- Tânăra din Vulcănești adusă de SMURD la spital în capitală
”Alegeri locale noi 2018”
- Alexandra Can, lansare program
- Andrei Năstase, terenuri înstrăinate ilicit
- Ion Ceban, sistem de sănătate
- Anunțare dezbateri electorale la Moldova 1
Prime TV
Reamintim că Prime TV, printr-o scrisoare adresată CCA, a declarat că „nu va reflecta campania electorală la alegerile locale noi..” și, deci, nu putea să-și asume vreun angajament vizând sondajele de opinie cu tematică electorală. Oricum, în ediția informativă din 7 mai, au fost incluse, pe primele cinci poziții, următoarele subiecte:
- Rezultatele sondajului
- „Interesați să investească. ”Transelectrica” e interesată de preluarea ”Moldelectrica”
- „Inflația scade. BNM a revizuit rata medie a inflației de la 3,7% la 3,3%”
- „Mai puține gherete. 157 de construcții deja au fost evacuate din Capitală”
- „Siguranța, o prioritate. Mai mulți șoferi susțin campania #RoadSafetyChallenge”.
Prime TV a plasat rezultatele sondajului pe prima poziție în știri. Să precizăm că posturile tv din Occident care țin la imaginea de instituții mediatice credibile nu încep edițiile informative cu rezultate ale sondajelor, indiferent de tematica lor, iar ziarele nu plasează rezultatele sondajelor pe prima pagină. Considerăm o practică demnă de preluat și de mass-media din Moldova. În cazul Prime TV, observăm că fiecare din următoarele patru subiecte ale ediției informative, ca importanță și ca impact asupra telespectatorilor, putea lua locul primei știri.
Prezentarea rezultatelor sondajului este făcută corect, pe ecran fiind plasată informația scrisă „Intenția de vot la alegerile locale din Chișinău și Bălți”. În plus, reporterul utilizează un limbaj adecvat (atâtea procente dintre respondenți și-ar da votul pentru un candidat ori altul). Prin urmare, datele sondajului nu sunt prezentate ca un fapt împlinit. Însă, după ce este anunțat ocupantul poziției a doua (candidata independentă Silvia Radu) în preferințele politice ale respondenților, reporterul, din tot ce au prezentat public autorii sondajului, alege să citeze următoarele: „Realizatorii sondajului afirmă că aproape 12% dintre cei chestionați își doresc o femeie independentă la conducerea municipiului care nu face promisiuni deșarte”. Doar după această paranteză este anunțat cine s-ar clasa pe locul al treilea. Atestăm, deci, o abordare selectivă, dat fiind, că există o singură „femeie independentă” pretendentă la conducerea municipiului.
În subiect este indicat autorul sondajului, perioada efectuării lui, dimensiunea eșantionului și marja de eroare. Lipsesc două elemente: comanditarul sondajului și sursa de finanțare; dovada privind informarea CEC despre desfășurarea sondajului de opinie cu tematică electorală. Ultimul element, posibil, ar fi de prisos – dovada înștiințării este plasată pe site-ul oficial al CEC. Prezentarea informației despre sursa de finanțare, însă, este oportună, indiferent dacă televiziunea și-a asumat sau nu un asemenea angajament.
Canal 2
Canal 2, ca și Prime TV, a declarat public că „nu va reflecta campania electorală la alegerile locale noi..”. Rezultatele sondajului pe tematică electorală, însă, au fost reflectate.
În ediția informativă din 7 mai primele cinci subiecte au fost:
- „Accidente feroviare” (la Ocnița și Pârlița, Ungheni)
- „Pericolul de incendii se menține”
- „Favoriții în cursa pentru Chișinău și Bălți”
- „Din Sângera la Chișinău, cu troleibuzul” (fără fir)
- „Fără gropi în capitală”
Observăm că postul Canal 2 dă prioritate, în mod îndreptățit, altor două teme și plasează datele sondajului pe poziția a treia în știri. Este adevărat, sondajul putea fi și pe poziția a cincea, având în vedere importanța și relevanța temelor 4 și 5.
Canal 2, ca și Prime TV, alege din tot ce-au spus la conferința de presă autorii sondajului, în primul insert (intervenție directă), următoarele: „…circa 12 la sută au menționat că doresc o femeie independentă la conducerea municipiului, adică, o femeie care nu face promisiuni goale, care înțelege mai bine problemele femeilor…”.
În subiect sunt indicate: autorul sondajului, perioada sondajului, eșantionul și marja de eroare.
NTV Moldova
Televiziunea, în Declarația politicii editoriale, nu are prevăzut vreun punct aparte ce s-ar referi la sondajele de opinie cu tematică electorală, în schimb, în p.1., se angajează să reflecte alegerile în conformitate cu Concepția aprobată de CCA (care are o prevedere specială cu referire la sondaje).
În ediția informativă din 7 mai, NTV Moldova plasează pe primele cinci poziții următoarele știri:
- „Putin, investit a patra oară”
- „Dodon: Putin – simbolul Rusiei” (felicitare)
- „Cadou pentru satul Copanca” (președintele Igor Dodon înmânează cheile de la un tractor dăruit de Belarus)
- „În apărarea suveranității țării” (pledoaria Uniunii ofițerilor din Moldova în „Anul Ștefan cel Mare”, decretat de Igor Dodon)
- „Ceremonie de înhumare a eroilor” (la Șerpeni).
NTV Moldova nu a prezentat datele sondajului în deschiderea ediției informative, acestea fiind, totuși, comunicate, doar că în deschiderea rubricii speciale „Alegeri locale noi 2018”, după cum urmează:
- „Socialiștii, favoriți la alegerile din 20 mai”
- „Condiții mai bune pentru medici” – Ion Ceban
- „Turneu de lupte la Bălți”, sprijinit de candidatul PSRM Andrei Usatâi
- „Radu, acuzată de fraudă” – candidatul PL consideră că Silvia Radu a colectat semnături în mod fraudulos
- „Radu, acuzată de fraudă”, Andrei Năstase promite să lupte cu mafia imobiliară și doar în treacăt se referă la Silvia Radu
- „Radu, acuzată de fraudă”, candidata PNL Alexandra Can și-a lansat programul electoral (nu are nimic în comun cu titlul rămas pe ecran)
- „Radu, acuzată de fraudă”, candidata PȘ Reghina Apostolova s-a întâlnit cu medici din sectorul Râșcani (nu are nimic în comun cu titlul rămas pe ecran).
Vom remarca inexactitatea titlului „Socialiștii, favoriți la alegerile din 20 mai”, pentru că telespectatorul nu este prevenit, cum ar fi necesar, că-i vorba de un sondaj.
În subiect sunt indicate: autorul sondajului, perioada sondajului, eșantionul, marja de eroare și comanditarul – Filiala din Chișinău a Institutului Internațional de Monitorizare a Dezvoltării Democrației, Parlamentarismului și Respectării Drepturilor Electorale ale Cetățenilor Statelor Membre ale Adunării Interparlamentare a CSI. Este singura televiziune dintre cele monitorizate care a prezentat și comanditarul.
Accent TV
În Declarația politicii editoriale nu are prevăzut vreun punct aparte ce s-ar referi la sondajele de opinie cu tematică electorală, în schimb, în p.1., se angajează să reflecte alegerile în conformitate cu Concepția aprobată de CCA.
În ediția informativă din 7 mai, Accent TV plasează pe primele cinci poziții următoarele știri:
- „Hederlez” celebrat în Găgăuzia” (Igor Dodon la Cazaclia, la inaugurarea unui parc, construit pe bani din Turcia, apoi – în câteva sate din zonă)
- „Dodon: nu voi permite apariția unei baze militare NATO în Moldova” (interviu pentru publicația rusă „Zvezda”)
- „În luna mai, Moldova va primi statutul de observator în UEEA”
- „Ocnița a serbat Hramul orașului” (invitată de onoare – Zinaida Greceanîi, lidera PSRM)
- „Locuitorii orașului Sângera – mai bogați în transport public”.
Ca și în cazul NTV Moldova, datele sondajului au fost reflectate în rubrica specială „Alegeri locale noi 2018”, doar că nu la deschiderea rubricii, ci la închiderea ei:
- „PSRM le propune medicilor locuințe”
- „Deși nu a învins la locale, Năstase se avântă în alegerile parlamentare” (riscuri pentru populație, dacă pe Nistru se construiesc hidrocentrale)
- „Concertul de 9 mai – motiv de ceartă între candidați (Candidatul PL Valeriu Munteanu solicită candidatei PȘ Reghina Apostolova să se retragă din campanie, partidul Șor fiind bănuit de finanțare ilegală a campaniei)
- „Candidații socialiști conduc în cursa preelectorală”.
În cazul Accent TV, ca și-n cel al NTV Moldova, atestăm un titlu ce nu concretizează că ar fi vorba de un sondaj. Dar, spre deosebire de NTV Moldova, Accent TV indică în subiect doar autorul sondajului, perioada sondajului, eșantionul și marja de eroare.
RTR Moldova
Televiziunea, în Declarația politicii editoriale, are inserat Compartimentul IV. ”Sondaje de opinie cu tematică electorală”, iar p. 35. din el stipulează: „Rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală difuzate de postul de televiziune ”RTR Moldova” vor fi însoțite de următoarele informații:
– denumirea organizației care a efectuat sondajul;
– data sau intervalul de timp în care s-a desfășurat sondajul și metoda utilizată;
– dimensiunea eșantionului și marja maximă de eroare;
– comanditarul sondajului și sursa de finanțare;
– dovada privind înștiințarea CEC despre desfășurarea sondajului de opinie cu tematică electorală…”
RTR Moldova, după cum putem judeca, accesând știrile site-ului oficial (edițiile de știri din respectiva zi nu sunt plasate pe site), a dedicat rezultatelor sondajului două știri, intitulate:
- „Cine ar câștiga alegerile locale din capitală. Pe ce loc se clasează Silvia Radu (Sondaj)”
- „Sondaj: Cine ar putea deveni noul primar al oraşului Bălţi”.
Constatăm, astfel, că ambele titluri previn telespectatorul că-i vorba de un sondaj. Primul subiect conține și informații vizând autorul sondajului, perioada, eșantionul și marja de eroare. Din subiectul al doilea informația despre marja maximă de eroare lipsește.
Publika TV
Publika TV, ca și Canal 2 și Prime TV, a declarat public că „nu va reflecta campania electorală la alegerile locale noi..”. Rezultatele sondajului pe tematică electorală, însă, au fost reflectate.
După cum se știe, rezultatele primului sondaj electoral îl plasau pe candidatul PSRM Ion Ceban pe prima poziție în preferințele politice ale respondenților și, pe poziția a doua – pe candidata independentă Silvia Radu. În știrea Publika TV (plasată pe site-ul oficial al televiziunii) ni se comunică următoarele: „Candidatul independent la funcţia de primar al Capitalei, Silvia Radu, şi socialistul Ion Ceban se vor bate în turul doi al alegerilor”. Și doar în fraza a doua a știrii aflăm că: ”Asta arată sondajul realizat şi prezentat de Asociaţia Sociologilor şi Demografilor”. Și, dacă ”35 la sută dintre cei chestionaţi şi deciși l-ar susţine pe Ion Ceban”, ”La o diferenţă foarte mică, este Silvia Radu, pentru care sunt gata să voteze 34,6 procente dintre alegători”. Să observăm diferențele: pentru Ion Ceban ar vota „35 la sută dintre cei chestionaţi”, iar pentru Silvia Radu – „34,6 procente dintre alegători”. Publika TV, de asemenea, consideră corect să selecteze următorul citat din tot ce au spus autorii sondajului: „Mulți, aproape 12 la sută, au menționat că ei își doresc o femeie independentă la conducerea municipiului, o femeie care nu face promisiuni goale, care înțelege mai bine problemele femeilor și deja s-a micșorat această distanță dintre Ion Cebanu și Silvia Radu”.
În subiect sunt indicate: autorul sondajului, perioada sondajului, eșantionul și marja de eroare.
Jurnal TV
Televiziunea, în Declarația politicii editoriale, nu are prevăzut vreun punct aparte ce s-ar referi la sondajele de opinie cu tematică electorală, în schimb, în p.1., se angajează să reflecte alegerile în conformitate cu Concepția aprobată de CCA.
Jurnal TV, în ediția informativă din 7 mai, a trecut cu vederea rezultatele sondajului, dând prioritate altor teme, cum ar fi:
- Accidentată mortal de un tren
- Adusă de la Vulcănești la Chișinău (cu elicopterul SMURD)
- Negruță, împotriva unor instituții media
- Înjunghiat pe o stradă din capitală
- Experți media: se vrea intimidarea presei.
Rezultatele sondajului nu au fost reflectate nici în rubrica specială „Electorala Chișinău 2018”, care a inserat trei subiecte, echilibrate, vizând campania electorală a candidaților Andrei Năstase, Ion Ceban și Arina Spătaru. Deși tema studiului de caz nu-i conținutul rubricii electorale, vom remarca, totuși, că moderatoarea afirmă că în respectiva zi alte evenimente electorale nu au avut loc, chiar dacă, cel puțin, un eveniment s-a produs – lansarea programului candidatei PNL, Alexandra Can.
Pro TV
Televiziunea, în Declarația politicii editoriale, nu are prevăzut vreun punct aparte ce s-ar referi la sondajele de opinie cu tematică electorală, în schimb, în p.1., se angajează să reflecte alegerile în conformitate cu Concepția aprobată de CCA.
Pro TV, în ediția informativă din 7 mai, și-a ierarhizat știrile astfel:
- Putin, al patrulea jurământ
- Doi din cei 6 răniți în accidentul de la Ciocana și-au revenit (accident cu implicarea a 4 automobile)
- „Alegeri locale noi 2018”
- Datele sondajului
- 5 troleibuze fără fir vor face legătura între Chișinău și Sângera (Locuitorii se miră de ce acestea au ajuns pe rută tocmai în campania electorală. Silvia Radu, în această zi, a mers la Sângera din poartă în poartă. Iar la stația terminus – un cort de agitație electorală în favoarea Silviei Radu).
Deci, Pro TV comunică datele sondajului în deschiderea rubricii electorale. Vom remarca modul corect în care începe subiectul: „Conform sondajului, în turul doi ar ieși…”. În plus, Pro TV solicită și prezintă reacția tuturor candidaților, care au răspuns la telefon. O parte dintre aceștia au afirmat că este un sondaj manipulator și că „cine plătește, acela comandă muzica”. Tocmai din acest motiv, ar fi fost necesar să fie indicat în știre și comanditarul (finanțatorul) sondajului, ceea ce Pro TV nu a făcut.
Spre deosebire de alte televiziuni din rândul celor monitorizate, Pro TV a selectat altă intervenție directă a autorilor sondajului, și anume: „Mulți ar dori ca alegeri locale să fie în fiecare an, considerând că atunci Chișinăul nostru va fi cel mai curat oraș european”.
În subiect sunt indicate: autorul sondajului, perioada sondajului, eșantionul și marja de eroare.
TV 8
Televiziunea, în Declarația politicii editoriale, nu are prevăzut vreun punct aparte ce s-ar referi la sondajele de opinie cu tematică electorală, în schimb, în p.1., se angajează să reflecte alegerile în conformitate cu Concepția aprobată de CCA.
TV 8, în ediția informativă din 7 mai, și-a ierarhizat știrile astfel:
1.„Capitala concertelor”
- „300 de gherete vor fi evacuate”
- „Negrești, o mare gunoiște”
- „Ceban și Radu în turul doi?”
Observăm că TV 8 plasează rezultatele sondajului, în mod îndreptățit, pe poziția a patra în știri și într-un subiect, titlul căruia se încheie cu semnul întrebării. Posibil, subiectul era mai indicat să fie inclus în rubrica specială „Alegeri locale noi 2018”, difuzată imediat.
Subiectul conține informații doar cu referire la autorul sondajului și la eșantion.
Cadrul normativ:
Codul electoral, art. 70. Particularităţile reflectării alegerilor de către mijloacele de informare în masă
(10) În perioada electorală, orice sondaje de opinie privind preferinţele politice ale alegătorilor pot fi efectuate numai cu condiţia înştiinţării prealabile a Comisiei Electorale Centrale. Rezultatele acestor sondaje pot fi date publicităţii cel târziu cu 5 zile înainte de ziua alegerilor.
Concepția privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi ale primarilor în unele localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile audiovizualului din Republica Moldova, adoptată prin Decizia CCA nr. 8/47 din 26 martie 2018:
- 37. În perioada electorală, orice sondaje de opinie privind preferințele politice ale alegătorilor pot fi efectuate numai cu condiția înștiințării prealabile a Comisiei Electorale Centrale. Rezultatele acestor sondaje pot fi date publicității cu cel târziu cu 5 zile înainte de ziua alegerilor, doar în cazul în care acestea sunt însoțite de următoarele informații:
– denumirea organizației care a efectuat sondajul;
– data sau intervalul de timp în care s-a desfășurat sondajul și metoda utilizată;
– dimensiunea eșantionului și marja maximă de eroare;
– comanditarul sondajului și sursa de finanțare;
– dovada privind înștiințarea CEC despre desfășurarea sondajului de opinie cu tematică electorală…
Concluzii
- 8 din 10 televiziuni monitorizate au reflectat rezultatele primului sondaj de opinie cu tematică electorală, dar niciuna nu a indicat informația exhaustiv, așa cum este solicitat de normele legale. Cele mai multe informații despre sondaj le-a prezentat NTV Moldova.
- O parte din televiziuni au prezentat rezultatele sondajului de opinie cu tematică electorală ca fapt împlinit, nu ca intenții de vot ale respondenților – lăsând loc, astfel, pericolului de a manipula electoratul.
- O parte din televiziuni au selectat și au prezentat informația cu referire la rezultatele sondajului într-o manieră care avantajează sau dezavantajează anumiți concurenți electorali.
- Sondajele de opinie cu tematică electorală rămân în continuare un subiect cu mare încărcătură manipulatoare în cazul în care sunt reflectate de televiziuni cu rea-credință.
Recomandări:
- Sondajele de opinie cu tematică electorală să nu fie ignorate de televiziuni, însă rezultatele acestora să fie prezentate cu bună-credință și fără a exagera importanța lor.
- Urmând bunele practici internaționale, subiectele vizând sondaje de opinie, și mai ales cele cu tematică electorală, să nu fie scoase în evidență în niciun fel, inclusiv prin plasarea lor pe prima poziție în știri.
- Televiziunile monitorizate să-și respecte propriile angajamente, de altfel conforme legislației în vigoare, în reflectarea sondajelor de opinie cu tematică electorală.
- CCA, în monitorizările pe care le realizează, să ia în calcul și modul în care televiziunile se conformează normelor juridice atunci când reflectă rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală.