Prezentul studiu de caz analizează modul în care câteva televiziuni – NTV Moldova, Prime TV, Canal 2 și Publika TV – au reflectat în edițiile principale de știri anumite evenimente sociale cu tangență electorală indirectă, care au avut loc pe 18 mai, ultima zi de campanie electorală.
Reamintim că, din cele zece televiziuni supuse monitorizării (Moldova 1, Prime TV, Canal 2, NTV Moldova, Accent TV, RTR Moldova, Publika TV, Jurnal TV, Pro TV și TV 8), trei – Prime, Canal 2 și Publika au anunțat oficial Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) că nu vor reflecta campania electorală, iar șapte, prin declarațiile politicii editoriale pentru alegerile locale noi din 20 mai, aprobate de CCA – că vor reflecta alegerile.
Eveniment nr.1 – expoziția de produse autohtone din Bălți
Evenimentul a fost reflectat pe 18 mai doar de NTV Moldova în subiectul intitulat „Expoziție de produse autohtone”. Din subiectul cu durata de aproape 2 minute aflăm că la Bălți s-a deschis o expoziție de produse autohtone cu vânzare; că expoziția e la a 7-a ediție; că evenimentul este organizat cu sprijinul Camerei de Comerț și Industrie și că la el participă 38 de agenți economici, dintre care zece – pentru prima oară. Subiectul are doi protagoniști, care apar cu câte o intervenție directă. Primul – candidatul PSRM la funcția de primar de Bălți, Alexandr Usatîi, prezentat drept consilier municipal, și al doilea – directoarea filialei Bălți a Camerei de Comerț. În rest, subiectul nu ne familiarizează cu niciunul din cei 38 de agenți economici, nici cu produsele expuse și nici cu prețurile respectivelor produse de la expoziția „cu vânzare”. Prin urmare, scopul real al subiectului, pretins social, a fost să-l pună în lumină pozitivă pe unul din concurenții electorali.
Eveniment nr.2 – primul electrobuz testat în capitală
Majoritatea televiziunilor care au reflectat începutul testării primului electrobuz adus la Chișinău din Belarus au prezentat evenimentul în mod corect, cu toată informația relevantă pentru telespectatori. Prime TV însă a considerat necesar să specifice că „Electrobuzul şi staţia de alimentare, care costă în total 525 de mii euro, au fost oferite Chişinăului pentru a fi testate în urma negocierilor între fostul primar interimar Silvia Radu şi preşedintele Republicii Belarus, Alexandr Lukashenko”, iar Publika TV – că „Vehiculul şi staţia de alimentare, care costă 525 de mii euro, au fost primite în calitate de experiment în urma negocierilor între fostul primar interimar Silvia Radu şi oficialii de la Minsk”.
De notat că Silvia Radu s-a întâlnit cu directorul companiei de producere a autobuzelor din Belarus, Vladimir Koroli, la începutul lunii aprilie, când deținea funcția de primar interimar, și a discutat despre posibilitatea deschiderii unei linii de asamblare în Chişinău. Pe 18 mai Silvia Radu avea calitatea de concurentă electorală, respectiv, precizările făcute de televiziunile date sunt neîndreptățite. În plus, invocând negocierile „între fostul primar interimar Silvia Radu şi preşedintele Republicii Belarus, Alexandr Lukashenko”, știrii îi este conferită mai multă proeminență, iar concurentei – mai multă greutate electorală.
Eveniment nr.3 – amenajarea unui teren sportiv într-un sector al capitalei
Evenimentului acesta i-au dat importanță două dintre televiziunile monitorizate – Prime TV și Canal 2. Prime a intitulat subiectul „Un teren de volei, amenajat în curtea unui bloc din capitală”, iar Canal 2 – „Teren sportiv la Ciocana”, ambele subiectele având același conținut. Ele vizează amenajarea de către un agent economic a unui teren de sport, în cadrul campaniei „Fă ceva bun pentru Chișinău”, inițiată de candidata independentă Silvia Radu. În imagini apar mai multe persoane, inclusiv candidata, autorul solicitând opinia mai multor locuitori din preajma terenului despre inițiativă.
Într-un alt subiect din aceeași ediție, Prime TV precizează că „Silvia Radu este unicul candidat independent…” și că „în perioada în care a fost edil interimar i-a reușit să renoveze mai multe grădinițe, să deschidă terenuri de joacă pentru copii, iar ultima dispoziție semnată a fost instalarea semafoarelor inteligente la intersecția dintre șoseaua Balcani și strada Petricani…”.
Precizăm că, în aceeași zi, au început lucrările de reparație a două grădinițe de copii din sectorul Buiucani al capitalei, cu bani oferiți de România (câte un milion de lei). Acest eveniment însă a fost considerat irelevant de către mass-media analizate.
Cadrul normativ:
Codul electoral, art. 69. Principii generale privind reflectarea alegerilor de către mijloacele de informare în masă
(1) Radiodifuzorii, în cadrul tuturor programelor lor (…) au obligaţia de a respecta principiile de echitate, responsabilitate, echilibru şi imparţialitate în reflectarea alegerilor.
(4) Mijloacele de informare în masă nu vor adopta tratamente privilegiate faţă de concurenţii electorali în virtutea statutului social şi/sau a funcţiilor pe care le deţin candidaţii acestora.
(7) Mijloacele de informare în masă au dreptul să reflecte alegerile şi să informeze publicul cu privire la toate aspectele electorale liber de orice ingerinţă sau amestec din partea autorităţilor publice, concurenţilor/candidaţilor electorali sau a altor entităţi.
Codul electoral, art. 70. Particularităţile reflectării alegerilor de către mijloacele de informare în masă
(2) (…) fiecare radiodifuzor depune la Consiliul Coordonator al Audiovizualului o declaraţie privind politica editorială pentru campania electorală (…). Controlul asupra respectării acestei obligaţii este exercitat de către CCA (…).
Codul audiovizualului, art. 40. Atribuţiile Consiliului Coordonator al Audiovizualului
Alin. (1), lit. c) adoptă concepţia de reflectare a campaniei electorale (…).
Codul de conduită al radiodifuzorilor
Art.3. Informaţiile prezentate în cadrul programelor de ştiri şi de actualităţi trebuie să se bazeze pe fapte şi date ale căror veridicitate poate fi stabilită prin metode corespunzătoare de verificare.
Art.4. Informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi culturală, trebuie să urmărească asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea punctelor de vedere ale tuturor părţilor implicate şi, după caz, a principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie.
Art.7. Radiodifuzorul care distorsionează intenţionat informaţia (…) săvârșește abateri profesionale de maximă gravitate.
Concluzii
- NTV Moldova, în ultima zi de campanie electorală, a utilizat un subiect cu tematică socială în scopuri electorale în favoarea candidatului PSRM la funcția de primar al mun. Bălți.
- Prime TV, Publika TV și Canal 2 au favorizat în edițiile de știri concurenta independentă Silvia Radu, inclusiv în subiecte cu tematică socială.
- Prin modul în care au reflectat anumite evenimente sociale, reporterii de la televiziunile vizate s-au îndepărtat de normele profesionale, prejudiciind astfel informarea adecvată a telespectatorilor.
- Niciuna dintre cele patru televiziuni nu și-a onorat angajamentele asumate pentru alegerile locale noi, fapt ce le pune în pericol credibilitatea lor.
Recomandări
- Televiziunile monitorizate să se ghideze în exclusivitate de normele legale și deontologice, valabile și în perioade extraelectorale.
- În activitatea cotidiană, televiziunile monitorizate să facă distincție clară între jurnalism și partizanat politic.
- CCA să demonstreze discernământ maxim la adoptarea Declarațiilor politicii editoriale în campaniile electorale.
- CCA în campanii electorale, să acționeze operativ și hotărât în scopul curmării oricăror încercări ale radiodifuzorilor de a substitui munca de informare cu cea de agitație electorală.