Generațiile elevilor de astăzi trăiesc într-un alt mediu informațional, pe cât de imens, pe atât de primejdios. Să știi să „navighezi” corect în acest „ocean” este o adevărată iscusință. Cum să-ți dezvolți abilitățile de gândire critică, cum să eviți dezinformarea sau cum să te simți în siguranță în mediul virtual – toate aceste subiecte am început să le explorăm împreună cu elevii în cadrul disciplinei Educație pentru media.
Experiența mea de interacțiune cu disciplina Educație pentru media a început la finele anului de studii 2019-2020, atunci când peste 20 de elevi din clasa a VIII-a, din cadrul Gimnaziului Brînzenii Vechi, au decis să studieze acest curs opțional. Interesul lor nu m-a lăsat indiferentă și pentru că trebuia să răspund așteptărilor elevilor mei am decis să particip la unul din programele de instruire în domeniul educației media, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent. A fost o adevărată revelație să descopăr un domeniu pe cât de vast, pe atât de important în secolul XXI, în care informațiile veridice concurează la egal cu cele false.
Bullying, grooming, hărțuire online, fastfood informațional, adicție comportamentală, știri false, trolli, dezinformare – noțiuni care până nu demult păreau că nu ne vizează pe noi, astăzi au devenit parte a societății în care trăim. Pentru că informația este putere, am început împreună cu elevii să analizăm pas cu pas fiecare noțiune, să-i cunoaștem sensul și să învățăm din experiențele altora. Între timp, mi-am consolidat convingerea că Educația pentru media este despre puterea informației, care te poate înălța și, deopotrivă, distruge.
Pornind de la faptul că subiectele discutate în cadrul Educației pentru media ne vizează pe toți, am încercat să le trezesc interesul față de ele și altor profesori, dar și părinților, pentru că noile tehnologii ne-au luat cumva pe nepregătite pe toți. În secolul XXI, ne-am pomenit atrași într-un „ocean” informațional în care dacă nu posezi cunoștințe elementare, riști să „te lași dus de val”. Cu alte cuvinte, te lași influențat de opiniile celor din jur fără a încerca să ripostezi într-un fel sau altul, fără a depune efort ca să-ți aperi punctul de vedere sau fără a încerca să-ți pui întrebări elementare – cine, ce, unde, când, de ce?.
Activitățile desfășurate cu elevii, părinții și profesorii, în cadrul cărora am învățat cum să nu ne lăsăm pradă știrilor false, cum să ne informăm corect, ce sunt site-urile de tip clickbait, cum să ne protejăm de răufăcători, ne ajută pe toți să ne simțim în siguranță în spațiul online și să ne formăm deprinderea de a analiza critic mesajele transmise de instituțiile media.
Lecție despre siguranța online pentru profesorii de treapta gimnazială, susținută de jurnalista Ana Sârbu, la Gimnaziul Brînzenii Vechi, 30 noiembrie 2020
„În acest an de studii, am fost provocați de elevi să predăm cursul Educația pentru media în gimnaziul nostru. Disciplina le este interesantă elevilor pentru că se axează pe situații concrete de învățare, cu exemple din presă, social media și mediul școlar. În cadrul acestor lecții, profesoara Galina Sîrbu folosește diverse instrumente care contribuie la dezvoltarea gândirii critice. Elevii sunt învățați să caute informații în surse veridice, să fie prudenți în mediul online, fiind, totodată, încurajați să devină creatori de media”, spune directoarea Gimnaziului, Larisa Comerzan.
Astăzi, elevii sunt expuși multor riscuri în mediul online. Devin vulnerabili și o „pradă” ușoară în fața celor cu intenții mai puțin nobile. Aici intervine, din nou, misiunea Educației pentru media – să ajute elevii să conștientizeze că spațiul virtual este spațiu public, iar comportamentul în mediul online trebuie să fie similar celui din public.
„Disciplina Educație pentru media m-a învățat cum să mă comport în spațiul online, cum să analizez o informație din diverse surse, cum să evit dezinformarea și discriminarea. Am frați mai mici pe care i-am învățat cum să-și aleagă corect jocurile și cât timp să se afle în fața ecranului”, spune Ionela Șevciuc, eleva clasei a VIII-a.
„Am auzit deseori vorbindu-se despre trolli, agresiune online, hărțuire, dar abia acum am înțeles că acestea nu sunt doar cuvinte, ci noțiuni mult mai complexe”, menționează Maria-Magdalena Botnaru, eleva clasei a VIII-a.
Galina Sîrbu și elevii implicați în proiectele teatrului de păpuși
Organizarea și desfășurarea diverselor activități dedicate educației media a încurajat și motivat implicarea elevilor în diverse activități extracurriculare, fapt care i-a ajutat să-și dezvolte și mai mult gândirea critică. Am antrenat în proiecte de educație media și elevii din cadrul Teatrului de păpuși pe care l-am fondat și pe care îl coordonez. Împreună cu elevii inventăm povești și eroi utilizând noțiuni din domeniul educației media, apoi jucăm spectacolul, îl filmăm și publicăm povestea pe rețelele sociale. Da, este un proces anevoios și complicat pe alocuri, dar copiii sunt entuziasmați și dispuși să-și dedice timpul pentru a se implica în astfel de activități care sunt nu doar creative, dar și instructive.
Primul episod cu tematica educația media al Teatrului de păpuși din Gimnaziul Brînzenii Vechi
„Mi-au plăcut mult spectacolele Teatrului de păpuși. A fost interesant și captivant. Am aflat multe despre media, cum și de la cine pot să cer ajutor în caz de hărțuire și mesaje urâte. Mi-aș dori ca în clasa a VIII-a să învăț această disciplină”, spune Alexandrina Cojocari, eleva clasei a VI-a.
„Îmi pare rău că nu am avut oportunitatea să studiez această disciplină, care ne oferă șansa de a nu fi dezinformați. Participând la filmările realizate în cadrul Teatrului de păpuși am recuperat cumva din informațiile pe care le-aș fi putut studia în cadrul acestui curs”, afirmă Marian Comerzan, elevul clasei a IX-a.
„Implicarea în activitățile de educație media a avut un impact pozitiv asupra mea. Am realizat că nu tot ce scrie pe Internet este adevărat. Am aflat care sunt semnele de dezinformare și cum să diferențiez o informație falsă de una adevărată. Pe viitor îmi doresc să devin jurnalistă, pentru a aduce știri adevărate în casele oamenilor. Sunt sigură că disciplina Educație pentru media contribuie mult la dezvoltarea spiritului critic al elevilor și al părinților”, susține Virginia Musteață, eleva clasei a IX-a.
Impresiile elevilor și profesorilor despre disciplina opțională Educația pentru media
Poveștile sunt prezentate la diverse întâlniri cu elevii și părinții, la discuțiile organizate la bibliotecă, la ora de lectură de la grădiniță, dar și în cadrul altor evenimente desfășurate în incinta Centrului de cultură din satul Brînzeni.
Experiența de predare a Educației pentru media ne-a învățat că a gândi critic înseamnă să faci față dezinformării şi să poți să utilizezi corect instrumentele de analiză critică. Astfel, deprinderea de a ne informa corect va deveni în timp o rutină.
✔️ Concursul fotografic 2020 în gimnaziul din Brânzenii Vechii ✔️
În perioada 15 noiembrie – 20 decembrie 2020, în…
Posted by Galina Sîrbu on Wednesday, 30 December 2020
Fiind un domeniu nou, recunosc, multe lucruri le-am descoperit pe parcurs împreună cu elevii mei. Am învățat alături de ei în fiecare zi, am explorat tematici și conținuturi noi și am devenit împreună mai puternici și mai pregătiți să facem față provocărilor care vin din mediul virtual.
Sunt la vârsta la care unii ar spune că trebuie să mai „opresc din motoare”, dar sunt convinsă că acestea sunt stereotipuri pe care trebuie să le distrugem. Educația pentru media reprezintă un nou început în activitatea mea didactică, fiind convinsă că niciodată nu este prea târziu să devin mai informată, deci mai puternică și mai protejată.
Autoare: Galina Sîrbu, profesoară de Limba și literatura rusă și Educație pentru media, Gimnaziul Brînzenii Vechi, raionul Telenești
Acest material este realizat în cadrul proiectului „Instrumente inovatoare de educație media pentru cetățeni bine informați”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Ambasadei Finlandei la București.