Deja de patru ani elevii din Republica Moldova învață Educația pentru media în școlile din țară. Primii care au însușit noțiuni elementare despre presă au fost elevii treptei primare, urmați de cei de la treapta gimnazială și liceală. Scopul principal al acestei discipline este să dezvolte spiritul critic al copiilor și adolescenților de astăzi – maturii de mâine. În continuare, vă prezentăm cinci argumente pentru a alege această disciplină în următorul an de studii.
1. Pedagogie modernă, centrată pe elev
Disciplina întruchipează și promovează pedagogia actuală, care pune accentul pe învățarea centrată pe elev, analiza conținutului fiind mai mult decât o simplă stocare a informațiilor. Educația pentru media este o punte de legătură dintre mai multe discipline precum Istoria sau Educația Civică.
„Răsfoiește” manualele de Educație pentru media, treapta primară, de gimnaziu sau liceu, în versiunea electronică, pentru a te convinge.
2. Discernământ și implicare
Alfabetizarea mediatică îi încurajează pe tineri să pună întrebări, să evalueze informația pe care o recepționează, să înțeleagă și să aprecieze anumite procese și fenomene; îi învață să devină consumatori și utilizatori de media activi și implicați.
3. Modelarea comportamentului
Alfabetizarea mediatică contribuie la creșterea personală și dezvoltarea socială a tinerilor, explorând conexiunile dintre cultura populară – muzică, modă, programe de televiziune, filme și publicitate – și atitudinile lor, alegerea stilului de viață și a imaginii de sine.
4. Forme noi și inovative de comunicare
Educația pentru media încurajează tinerii să folosească instrumentele multimedia în mod creativ, o strategie care contribuie la „înțelegerea prin acțiune” și îi pregătește pentru dezvoltare profesională și posturi de muncă care vor solicita din ce în ce mai mult utilizarea unor forme sofisticate de comunicare.
5. Noi experiențe cognitive
Alfabetizarea mediatică îi ajută pe elevi să critice ceea ce văd în presa scrisă sau online, învățându-i să facă distincția între realitate și falsuri, să compare violența de la TV cu cea din viața reală, eroii media și protagoniștii din viața reală, precum și rolul mass-mediei în raport cu așteptările consumatorilor de informație.
Cristina Cernei, profesoară de limbă engleză și Educație pentru media la Liceul „Onisifor Ghibu” din Chișinău, și-a împărtășit experiența de predare a cursului și impactul acestuia asupra elevilor într-un episod al Podcastului cuMINTE.
Așadar, studiind disciplina Educație pentru media elevii vor putea să analizeze critic mesajele transmise de media, să detecteze propaganda, dezinformarea și falsurile din presă, modul de funcționare și finanțare a instituțiilor media, precum și să înțeleagă rolul pe care mass-media îl joacă în construirea unei viziuni asupra realității.
Acest material este realizat în cadrul proiectului „Instrumente inovatoare de educație media pentru cetățeni bine informați”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Ambasadei Finlandei la București.