Media Azi  |  Mediacritica  |  Școala de Studii Avansate în Jurnalism
site logo
  • De învățat
    • Curriculum
    • Manual
    • Utile
  • Media fun
    • Video
    • Quiz-uri
  • Sunt curios
    • Lucruri de știut
    • Sala de lectură
  • Jocuri
    • Cool Etica
    • Eu si presa
    • Media Erudit
  • Despre proiect
02/02/2023 Recente

Educația pentru media contribuie la o mai bună înțelegere a rolului mass-media, dezvoltă abilități de analiză și gândire critică

Trăim într-o societate infuzată de tehnologii și mass-media, marcată de o abundență de informații, schimbări rapide în tehnologie. Într-un mediu dominat de media, școala are funcția nu numai de transmitere a informației, dar și de prelucrare, de selecție, de sistematizare a acesteia. Elevii nu sunt suficient de pregătiți pentru a gestiona informațiile, iar consumul excesiv acționează asupra sănătății emoționale.

Disciplinele opționale noi sunt provocări reale pentru cadrele didactice. Am aflat despre cursul opțional Educația pentru media din anunțul despre organizarea cursului de formare a învățătorilor. Curiozitatea, dorința de a cunoaște „bucătăria” acestei discipline, dorința de a veni în fața elevilor cu elemente de noutate m-au motivat să mă implic în cadrul programului de instruire implementat de către CJI.

În anul școlar 2017-2018 am predat cursul în clasa a IV-a. Am conștientizat că Educația pentru media este o disciplină diferită de cele din trunchiul comun. Curriculumul propune conținuturi relevante, ce permit creșterea gradului de înțelegere și utilizare rațională a presei de către elevi. Concomitent am desfășurat ședințe cu părinții din considerentul că unii nu sunt destul de conștienți de efectele programelor TV, ale jocurilor online, de pericolul din mediul online. Este important ca părinții să acorde atenție produselor media consumate de către copii. Misiunea cadrului didactic este să îndrume părinții cum să ghideze corect copiii în utilizarea mass-media. Din discuțiile cu foștii elevi am concluzionat că s-au adaptat ușor în procesul de predare la distanță, având deprinderi de identificare a surselor de informare, de utilizare a resurselor didactice pentru învățarea online.

Elevul este subiectul propriei formări prin participarea sa activă în procesul de învățare. Chiar de la primele lecții predate am observat reacția pozitivă a elevilor. Auxiliarul didactic pentru învățătorii și elevii ce urmează Educația pentru media este structurat și ilustrat reușit, conține linkuri utile pentru fiecare subiect. Situațiile de învățare, exemplele relevante din spațiul media, din mediul familial, social și cel școlar permit dezvoltarea spiritului critic, îi ajută pe elevi să-și însușească criterii de apreciere, de evaluare a informațiilor. Studiind istoria mass-media, elevii deseori au nevoie de explicații suplimentare. Învață cu mult interes despre presa scrisă și presa online. Am desfășurat lecții în bibliotecă, am analizat elementele componente ale ziarelor și revistelor. În paralel, am accesat și revistele online. E îmbucurător faptul că mulți elevi au fost abonați la reviste și ziare pentru copii în format fizic și online de către părinți. Activitățile de selectare a produsului mediatic, de audiere și argumentare a produselor radiofonice, de diferențiere a emisiunilor pentru copii dezvoltă valori culturale, naționale. Elevii percep și înțeleg mai bine rolurile pe care mass-media le are în formarea unei viziuni a realității.

În anul școlar 2022-2023 predau disciplina în clasa a IV-a la Liceul Da Vinci. În cadrul lecțiilor desfășurate la modulul „Audiovizualul” am simulat emisiuni televizate ingenioase cu elevii care fac parte din echipa de realizare a unor emisiuni, elevii care au câștigat la concursuri naționale, internaționale și au oferit interviuri la emisiuni televizate.

Rețelele sociale sunt un alt subiect actual. Unii părinți interzic accesarea lor, dar copilul oricum o face și nu este informat, ceea ce implică și mai multe riscuri. De aceea, rolul cadrului didactic este unul esențial. Regulile de comportament pe rețelele sociale țin de politețe, de respect, de drepturi de autor, de responsabilitate de imaginea pe care și-o creează în mediul online, de selectarea conținuturilor postate, de alegerea prietenilor online, de raportarea ilegalităților pe care le observă. Este anevoios să identifici trolli, dar elevul trebuie să recunoască indicii că vorbește cu un troll. Este important să discutăm despre paginile web pe care le vizitează, cu cine vorbesc, despre informațiile personale postate. Dacă elevul înțelege că mediul online, pe lângă oportunități, implică și riscuri, dacă face diferență între un comportament sigur și unul riscant, dacă aplică modalitățile prin care poate evita situațiile de risc, dacă știe cui să se adreseze după ajutor, înseamnă că ceea ce au învățat e de mare folos. Siguranța online se referă la comportamente sigure de navigare pe Internet. Le vorbim și despre regimul mediatic ca parte a regimului zilei. Profesorului îi revine rolul de educare a consumatorului responsabil de media. Conținuturile predate permit să transforme dependența de tehnologii în experiențe cognitive.

Cursul opțional contribuie la o mai bună înțelegere a rolului mass-media într-o societate democratică și dezvoltă abilități de analiză și gândire critică. Optez să fie o disciplină obligatorie. Dezvoltă cele șase competențe ale educației de viitor: gândirea critică, comunicarea, colaborarea, creativitatea, conectivitatea și cultura. În cazul în care planul-cadru prevede doar o oră opțională, la aceste conținuturi au acces foarte puțini elevi. Însă unele conținuturi pot fi realizate parțial în cadrul disciplinelor școlare. Elevul de astăzi este cetățeanul de mâine. El trebuie să fie capabil să demonstreze o gamă de abilităţi de gândire critică şi abilități funcţionale referitoare la informare, mass-media şi tehnologie.

Maria Duplava

învățătoare, grad didactic I

Instituția Privată Liceul „Da Vinci”, mun. Chișinău

Materialul a fost realizat în cadrul proiectului „Promovarea educației media în rândul cetățenilor prin conținut media de calitate”, implementat de CJI în perioada noiembrie 2022-martie 2023, cu sprijinul Institutului pentru Raportare despre Război și Pace (IWPR). Opiniile exprimate în acest material nu reprezintă neapărat cele ale IWPR sau ale partenerilor săi. 

RUBRICI

  • Recente (223)
    • De învățat (19)
      • Curriculum (3)
      • Manual (12)
      • Utile (3)
    • Media fun (42)
      • Jocuri (1)
      • Quiz-uri (14)
      • Video (27)
    • Sunt curios (137)
      • Lucruri de știut (22)
      • Sala de lectură (114)
  • Uncategorized (8)

MATERIALE RECENTE

  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (7/8 классы) / Новое издание 19/08/2024
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a VII-a/a VIII-a) / Versiune actualizată 05/04/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (3/4 классы) / Новое издание 23/02/2024
Școala de Jurnalism

CALENDAR

februarie 2023
L Ma Mi J V S D
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  
« ian.   mart. »

ETICHETE

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Despre CJI

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este una din primele organizații de media din Republica Moldova, fondată în 1994, ca un proiect al Casei „Lumea Deschisă”. În 1998 devine organizație independentă.

mediacritica2016@gmail.com
(+373) 22 213-652

Materiale recente

  • (Учебник) Медиаобразование (10/11 классы) / Новое издание 12/02/2025
  • (Manual) Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) / Versiune actualizată 19/08/2024
  • (Учебник) Медиаобразование (7/8 классы) / Новое издание 19/08/2024

Etichete

adolescenți cji competențe digitale concurs copii curriculum curs opțional dezinformare digital educatie media educatie pentru media educație elevi email forum gimnaziu influenceri infografic instruire instrumente internet liceu limba rusă lucruri de știut manual Moldova netichetă online profesori quiz reading room securitate online SEM sfaturi siguranță online sunt curios Săptămâna Educației Media tineri totaluri video școală Медиаграмотность Медиаобразование Медиаобразования ТЕСТ

Arhivă

  • februarie 2025 (1)
  • august 2024 (2)
  • aprilie 2024 (1)
  • februarie 2024 (2)
  • octombrie 2023 (3)
  • august 2023 (1)
  • mai 2023 (1)
  • aprilie 2023 (2)
  • martie 2023 (3)
  • februarie 2023 (4)
  • ianuarie 2023 (2)
  • decembrie 2022 (4)
  • noiembrie 2022 (2)
  • octombrie 2022 (6)
  • septembrie 2022 (2)
  • iunie 2022 (1)
  • martie 2022 (1)
  • octombrie 2021 (6)
  • septembrie 2021 (4)
  • august 2021 (2)
  • iunie 2021 (5)
  • mai 2021 (9)
  • aprilie 2021 (5)
  • martie 2021 (10)
  • februarie 2021 (11)
  • ianuarie 2021 (4)
  • decembrie 2020 (8)
  • noiembrie 2020 (5)
  • octombrie 2020 (11)
  • septembrie 2020 (4)
  • august 2020 (3)
  • iulie 2020 (2)
  • iunie 2020 (2)
  • mai 2020 (4)
  • aprilie 2020 (2)
  • februarie 2020 (3)
  • ianuarie 2020 (1)
  • noiembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (5)
  • septembrie 2019 (5)
  • august 2019 (3)
  • iulie 2019 (2)
  • iunie 2019 (3)
  • mai 2019 (3)
  • aprilie 2019 (2)
  • martie 2019 (4)
  • februarie 2019 (4)
  • ianuarie 2019 (4)
  • decembrie 2018 (2)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (6)
  • septembrie 2018 (2)
  • august 2018 (4)
  • iulie 2018 (2)
  • iunie 2018 (5)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (10)
  • martie 2018 (6)
  • februarie 2018 (7)
  • ianuarie 2018 (3)
© Centrul pentru Jurnalism Independent, 2018. Design ThemeFuse, 2018. Toate drepturile sunt rezervate.